Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

La Bataille

Startat av Maglica, 30 november 2004 kl. 18:09:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Maglica

Hejsan,
är det någon på forumet som spelar något ur La Bataille-serien? Har själv spelat det för ett antal år sedan och hade mycket roligt. Tyckte dock att reglerna var halvbra skrivna.
Robert Maglica

magnus

Har en liknande upplevelse av la  Bataille. Skaffade ett scenario och tyckte det såg snyggt ut och verkade kul men reglerna var sämre än halvbra och jag la ner det. Har inte försökt igen.
Magnus Johansson

Göteborg

tinG

Citat från: "Maglica"Hejsan,
är det någon på forumet som spelar något ur La Bataille-serien? Har själv spelat det för ett antal år sedan och hade mycket roligt. Tyckte dock att reglerna var halvbra skrivna.

Jupp!

Har Waterloo quadrupeln + Ortez men aldrig spelat FtF. Reglerna har väl stadigt förbättrats sedan 3rd ed. men dom är fortfarande långt från "klara" (i dubbel bemärkelse). Finns en snubbe som ägnat några år att skriva ännu en ny version (Reg. XXV????).

Spelet är ordentligt komplicerat och när jag köpte Ligny kunde jag NOLL om nappe-taktik mm... Nu 10 år senare vet jag betydligt mer men tycker ändå inte att jag är kompetent nog att hitta på egna regeltolkningar för att fylla luckorna i den officiella regelboken.

Tyvärr är det näst intill omöjligt att få några entydiga och konkreta svar på regelfunderingar från designern eller övriga grognards på Conimworld. Och all kritik kring regler och brist på en övergripande officiell "Series Rules" bemötes med tystnad.

Allt detta har gjort att jag avvaktat med att inviga andra i spelet. Går ju förståss fortsatt och sneglar på dom vackra Clash of Arms-boxarna och hoppas på att träffa på en tvättäkta grognard som kan lära mig allt han(hon?!) kan...

Jag har i alla fall beslutat att ge systemet ytterligare en chans när dom nya "Regulation" kommer ut...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

Jag är också mycket sugen på spela lite mer i den här serien.
Har läst reglerna och solitärspelat lite scenarios, men det skulle vara roligt att försöka ge det en mer ordentlig test.

Men som sagt, systemet skulle må riktigt bra av en ordentlig omskrivning av regelboken plus lite vettiga regler för C&C.
"Randomization is too important to be left to chance"

Maglica

Kul att flera är intresserade av LaBataille. Något snyggare får man leta efter och spelet är mycket intensivt när man väl kommit överens om hur reglerna bör tolkas. Vem vet, vi kanske kan testa FtF någon gång...
 :up:
Robert Maglica

Scipio

Citat från: "Maglica"Kul att flera är intresserade av LaBataille. Något snyggare får man leta efter och spelet är mycket intensivt när man väl kommit överens om hur reglerna bör tolkas. Vem vet, vi kanske kan testa FtF någon gång...
 :up:

Räkna in mig, jag är inte den som spottar i tärningmuggen.   :D

Vilket spel är mest lämpligt att börja med om man skall köra något riktigt?

Jag har tidigare hör Lutzen nämnas som en bra kandidat, tyvärr så är det ett av spelen jag saknar...
"Randomization is too important to be left to chance"

P-O Jönsson

Om man skall börja med något så är det väl inte Lützen i alla fall. Orthez är bra. Man börjar med lite trupper och det växer sedan efter hand. QB skall väl släppas snart, då är det nog bra att börja med, om man inte har ett Auerstaedt eller Albuera liggandes förstås.

Förväntas man hitta entydiga regeltolkningar i regelboken så blir man nog ganska besviken. Börja med att alla spelare läser samma regelbok, sedan får ni försöka ta det lugnt under regeldiskusionerna!
/P-O
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

A F

Citat från: "Maglica"Något snyggare får man leta efter

Kan inte motstå att säga det, försöker stå mot... men det gå inte. LaBat är inte min grej, men får man tro på Peojon så ska det fungera nuförtiden. Det har det inte alltid gjort. Och Lützern är ett intressant slag. Satsta på det, för det tror jag är ungefär så stort som systemet pallar.

Men SPELET SER INTE BRA UT...  :shock:

P-O Jönsson

Anders har rätt, Lützen är ett intressant slag. Det har allt! Blücher, Franskt garde, Rysskt garde, mängder av kavalleri, Blücher, artilleri i mängder, strid i tätort, strid utanför tätort, Blücher.....Ja, kort sagt allt man kan önska sig!

A F

Citat från: "Peojon"Det har allt! Blücher, Franskt garde, Rysskt garde, mängder av kavalleri, Blücher, artilleri i mängder, strid i tätort, strid utanför tätort, Blücher.....

Två Blucher? Leberecht, skitzo-generalen?

P-O Jönsson

Håller på att läsa "The Hussar General-The life of Blücher, Man of Waterloo" av Roger Parkinsson just nu. Faktum är att han var ju fullkomligt vansinnig!

A F

Citat från: "Peojon"Faktum är att han var ju fullkomligt vansinnig!

Måste vara en defintionsfråga. Ingen med den mannes grepp om läget kan ha varit helt väck. Eller faller han i den väldigt smala generalskategorin "inspirerade dårar"?

P-O Jönsson

"Inspirerad dåre"! Minst sagt. Under 7-års kriget och revolutionskrigen verkar han ha haft ett läge oavsett omständighet. Anfall!

Sedan har vi de upphettade golven, den inbillade graviditeten, de djupa depressionerna i fredstid etc.

P-O Jönsson

...och vill man spela fler La Bataille spel med den gode Prinsen av Wahlstadt så kan Auerstaedt rekomenderas. Lite mer hanterligt än Ligny.

A F

Citat från: "Peojon""Inspirerad dåre"! Minst sagt. Under 7-års kriget och revolutionskrigen verkar han ha haft ett läge oavsett omständighet. Anfall!

Ett jämnt och konsekvent beteende. Vad gäller B så är det dock hans förbluffande operationella förmåga som imponerar. Han har (kanske en dåres) förbluffande klart för sig vad som bör göras i de flesta lägen.