Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Presentation av GNW Battles

Startat av Scipio, 7 januari 2025 kl. 01:18:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Scipio

Det kommer mera snart, jag varvar komponent-byggande med regelskrivande och speltestande så det är lite spridda skurar just nu men det kommer mera enhetliga uppvisningar i närtid.  :)
"Randomization is too important to be left to chance"

Micke G

Bra, då har jag något att se fram emot!

Jag noterar att du har redutterna fortfarande som ett "T", är det en äldre karta eller föll beslutet på detta utseende trots allt?

Scipio

Citat från: Micke G skrivet 31 januari 2025 kl. 08:48:57Jag noterar att du har redutterna fortfarande som ett "T", är det en äldre karta eller föll beslutet på detta utseende trots allt?

Eftersom dispositionen av redutt-linjen fortfarande är kontroversiell så beslutade jag att låta spelarna själva välja den formation av reduttlinjen som dom själva ser som den troligaste eller önskar att prova för att bilda sin egen uppfattning.

Därför har jag bestämt att jag inte kommer att trycka redutterna på kartan, i stället så kommer dom som brickor som kan sättas upp på de tre alternativa formeringarna:

1. Peter den stores "T"
Det här är den "vedertagna" svenska klassiska formeringen av redutterna känd från bland annat generalstabens verk från 1918 och Peter Englunds Poltava.
Den gör gällande att redutterna var 10 stycken och formade som ett "T".

2. General Hallarts "V"
En av den tidigaste kända kartorna är ritad av General Hallart (som även ledde den vänstra ryska infanteri-flygeln närmast redutterna i slutstriden) som var ingenjörofficer och därför är sannolikt också den som själv gjorde designen och ledde fältarbetena av både reduttlinjen och det befästa lägret (då han gjorde detsamma för det första lägret som tidigare byggdes längre norrut på den svenska sidan av Vorskla) och där är reduttlinjen utformad som ett liggande "V" som bestod inte av 10 redutter utan 9.

3. Bo Knarrströms "E"
2007 så var ett en grupp slagfältsarkeologer under ledning av Bo Knarrström på plats och gjorde utgrävningar på slagfältet och kom till slutsatsen att platsen för var "T"-formationen låg var fel och att redutterna var sannolikt 8 till antalet och utformade som ett liggande "E".

Intressant är också att "V" och "E" formeringen av redutterna båda stämmer rätt bra överens med dom arkeologiska fynden som gjorts på senare tid och innebär att basen i reduttlinjen i själva verket var några hundra meter längre norrut än vad svenska forskare har trott fram till nyligen.
Som man kan se på kartorna när man försöker matcha in 10 redutter i "T" formation i den verkliga terrängen så går det inte att göra på så många sätt och det fungar inte alls om man flyttar basen 400 meter längre norrut.

Micke G

Ah, koolt att du överlåter dispositionen åt spelarna, då kan man själv testa de olika utformningarna  :up:

Ska bli riktigt spännande att se hur stridssystemet fungerar sen, är det någon skillnad i det hur de båda sidorna stred?

Skulle gärna vilja prova på Fraustadt med detta system. Har spelat det slaget men då med figurreglerna Polemos: GNW.

Scipio

Citat från: Micke G skrivet 31 januari 2025 kl. 10:00:34Ska bli riktigt spännande att se hur stridssystemet fungerar sen, är det någon skillnad i det hur de båda sidorna stred?
Ja det är en ruskigt stor skillnad på hur de olika länderna strider och när det gäller Ryssland så förändras det något enormt under krigets gång då dom börjar med mer eller mindre medeltida Strelts-formationer mot att ju längre kriget går få något som liknar en armé av västerlänskt snitt.

Exempelvis så är den standard svenska battaljonen utrustad till en tredjedel med pikar vilket gör att det är en dålig ide att som svensk att ägna sig åt utdragna eldstrider mot andra länders battaljoner som utrustade alla sina män i sina battaljoner med musköter.
I stället så vill svensken undvika sådana sitationer till varje pris och söker alla möjligheter att i stället gå på snarast in i närstrid för ett snabbt avgörande.

Detsamma gäller det svenska kavalleriet som är jämförbart överlägset i att rida chock jämfört med sina motståndare vilket även gäller de svenska dragoonerna som ytterst sällan stred till fots vilket var rätt normalt för exemplevis ryssarnas dragoonförband.

Mycket arbete har lagts på att att få kavalleristrid att flyta på ett historiskt sätt och är lätt den mest intrekata och kanske intressantaste delen i spelsystemet

Väldigt avgörande för stridsförloppet är enheternas moral + träning och det har jag fokuserat mycket på i systemet och det är stor skillnad på att möta en rysk strelts-armè anno 1700 jämfört med den reformerade ryska armen vid Poltava 1709.

Det är intressant att se en svensk armé möta den danska där träning + morale är jämförbar men stridsteknikerna skiljer.

Citat från: Micke G skrivet 31 januari 2025 kl. 10:00:34Skulle gärna vilja prova på Fraustadt med detta system. Har spelat det slaget men då med figurreglerna Polemos: GNW.
Samma här, Fraustadt är ett av dom slagen som ligger högst upp på sugen-att-konstruera härnäst tillsammans med Holowczyn 1708 och Gadebusch 1712.

Micke G

Låter onekligen intressant och det verkar som du har fångat de båda sidornas styrkor och svagheter, och taktik.

Fraustadt 1706 har alltid varit mitt "favvo-slag" under SNK sedan jag läste Ett fält färgat rött. Holowczyn 1708 och Gadebusch 1712 lär även de bli utmärkta som spel.

Om det är möjligt så speltestar jag gärna när du kommit dit, har möjlighet att konstruera ett kit.

Scipio

Reglerna är nära att kunna börja delas till icke redan insatta ett par tre veckor bort om jag hinner jobba på dom lite mer (hittils har bristerna på utförligare beskrivngar av viktigare koncept varit ett hinder).

Men jag passade på att fråga Googles AI om hur rimliga reglerna för kavalleristrid är och fick ett rätt bra svar även om det innehöll några småfel.  :)

Skärmklipp.PNG

Micke G

Lovande må jag säga, riktigt lovande!

Scipio

Soluppgång 04:00 den 28e juni 1709 utanför Poltava

Den svenska hären har i skydd av mörkret men försenad tagit sig fram till den ryska reduttlinjen mellan skogarna Budschi och Jakovtsi.
Solen har redan börjat gå upp vilket är illa och vad värre är så har man på grund av dålig spaning missat att ryssarna har byggt upp ytterligare 4 redutter på en linje framför den existerande linjen på sex redutter.
Ett skott ringer ut från en redutt och febril aktivitet kan ses bland redutterna och de ryska dragoonerna som  kan skymtas bortanför reduttlinen.

I det ryska befästa lägret lite längre bort skymtas inte mindre än 59 bataljoner ryskt infanteri med närmare 100 pjäser artilleri pluss ytterligare 12 bataljoner i redutterna men det är nog inget som inte 18 lätt luggslitna svenska bataljoner utan artilleri-understöd med defekt krut ska kunna rå på även om överaskningsmomentet gått förlorat.
Det här är en dålig start på en av det svenska rikets viktigaste dagar.
20250206_183303.jpg

Lagercronas kolonn med bland annat ett par bataljoner från livgardet främst rycker fram jäms med Jakovtsi-skogen och resten livgardesbataljonena från Roos kolonn passar på att hänga på medan dala-regementet rycker fram till den främsta inte helt färdigbyggda redutten där västerbottens regemente börjar ansluta.
Den skräckslagna ryska besättningen öppnar eld och orsakar faktiskt en aning oreda i dalregementets första bataljon.
De svenska bataljonerna gör ett beslutsamt stormningsförsök av redutten men den står emot initialt.
Till vänster så avancerar Sparres och resten av Stackelbergs kolonn framåt mot baslinjen till.
20250206_184904.jpg

De ryska dragoonerna som stod uppställda bakom baslinjen av redutter börjar rycka framåt samtidigt som de sista försvararna i den första redutten övermannas.
20250206_185325.jpg

Scipio

I centern så rusar dalkarlarna och västerbottningarna vidare in i den andra redutten och den stormas snabbt.
På båda flankerna så rycker de övriga infanteribataljonerna framåt.
2025-02-06 19.02.19.jpg

De ryska dragoonerna rycker fram i luckorna mellan redutterna i baslinjen vilket noteras av Rhensköld som utbrister "Kavalleri framåt i Jesu namn!".
2025-02-06 19.15.35.jpg

Scipio

De ryska dragoonerna rycker fram i luckorna mellan redutterna i baslinjen vilket noteras av Rhensköld som utbrister "Kavalleri framåt i Jeus namn!".
2025-02-06 21.08.25.jpg

Dalkarlarna och västerbottningarna fortsätter av bara  farten vidare till den tredje redutten som är mycket större och nära på färdigbyggd och den står emot det första försöket till stormning med stora förluster för svenskarna som bittert ångrar att dom inte förberett sig med faskiner. Upprepade stormningsförsök misslyckas.
På flankerna rycker nu Creutz och Hamiltons kavalleri-vingar framåt för att undsätta det utsatta infanteriet längst fram.
2025-02-06 21.24.07.jpg

jerry

Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Scipio

Citat från: jerry skrivet  7 februari 2025 kl. 15:17:39Hur har du fixat brickorna ..??
Spray-lim, skalpell och stål-linjal.

jerry

Tjock kartong o sen någon snitsig datorutskrift ....??

Ser proffsigt ut
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Scipio

Citat från: jerry skrivet  7 februari 2025 kl. 21:59:21Tjock kartong o sen någon snitsig datorutskrift ....??

Ser proffsigt ut
Ja tjock kartong och en bra skrivare och klar-lack.
Men att dom ser snygga ut är Rensarns förtjänst, det är hans grafiska snille som har formgett brickorna.

Jag kan visa upp mina föregångar brickor från 2003 som jag gjorde, dom är inte några mästeverk även om jag använde samma proffsiga programvara som han har gjort...  ;)