Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Den ryska björnen och det svenska försvaret.

Startat av Vvornth, 20 augusti 2007 kl. 19:47:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vvornth

Ja allvarligt, har det inte tänts en hel del varningslampor nu vad gäller ryska ambitioner?

Det har sparats på det svenska försvaret i bra många år nu med motivationen att det inte finns något som helst militärt hot mot Sverige. Är detta verkligen längre sant? Även om ett direkt hot mot Sverige fortfarande är långt bort så är situationen prekär om vi står med en nedrustad armé och ryska styrkor börjar nosa på finska och baltiska gränser.

Som en god vän uttryckte det, larmet går verkligen av när Putin ändrar den ryska författningen till att kunna få sig själv vald en tredje mandatperiod.

Förövrigt, digga de senaste PR-bilderna på Putin.
http://www.svd.se/dynamiskt/ledare/did_16757514.asp
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

Citat från: "Vvornth"Som en god vän uttryckte det, larmet går verkligen av när Putin ändrar den ryska författningen till att kunna få sig själv vald en tredje mandatperiod.

Chavez håller på med nått liknande i Venezuela. Kul killar.

Bortsett från det så är det ju inte så att Ryska Arméns eventuella förmåga kommer att dubblas över natten.

Andreas Lundin

Nä. Större hot mot Sverige är nog opinionssiffrorna för Sverigedemokraterna... Och religiösa friskolor...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Nä. Större hot mot Sverige är nog opinionssiffrorna för Sverigedemokraterna... Och religiösa friskolor...

Sverigedemokraterna skulle försvinna i samma ögonblick som den offentliga debatten kapade all relligiös idioti lika brutalt som den kapat Plymothbröderna.

Andreas Lundin

Förvisso. Summa summarum: Inga direkta hot existerar fn mot gamla Svedala.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

f98alda

Citat från: "Anders Fager"Sverigedemokraterna skulle försvinna i samma ögonblick som den offentliga debatten kapade all relligiös idioti lika brutalt som den kapat Plymothbröderna.

Vill du utveckla det där lite? (Antingen har jag missat nåt eller så är jag bara trög just nu, men jag förstod inte argumentet alls)

Och som en som satt och räknade röster i senaste valet greppar jag tacksamt efter allt som kan minska antalet röster sverigedemokraterna för, speciellt hemma hos mig...

/Alexander
"De som röstar har ingen makt.
De som räknar rösterna har all makt."
-Josef Stalin, fritt översatt
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

A F

Citat från: "f98alda"Vill du utveckla det där lite?

SD har en fråga som de driver. En enda. Och det finns ingen vision bortom den förutom lite blandat småstadsgnäll (fri jakt på varg och bög, typ). Denna fråga skyr våra övriga folkvalda som pesten. Mycket därför att det är våra folkvaldas fel att frågan existerar. Och så länge som SD får gå runt och säga att kejsaren är naken så kommer de att vara trovärdiga sanningssägare. Du är med?

f98alda

Citat från: "Anders Fager"Du är med?

Jag är med.

Men om man ska se på hur det har gått med tidigare enfrågepartier i sverige, så har det ju tidigare hänt att alla andra partier har tagit sig an frågan och enfrågepartiet har ändå hängt sig kvar på nåt sätt...

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

A F

Citat från: "f98alda"Men om man ska se på hur det har gått med tidigare enfrågepartier i sverige, så har det ju tidigare hänt att alla andra partier har tagit sig an frågan och enfrågepartiet har ändå hängt sig kvar på nåt sätt...

Fi? Junilistan? Ny Demokrati?

f98alda

Citat från: "Anders Fager"Fi? Junilistan? Ny Demokrati?

Miljöpartiet.

/Alexander
- David Gemmel, Legend

Vvornth

Trådkapad direkt...

BigPapaBear

Citat från: "Vvornth"Trådkapad direkt...

Vi kan ju återknyta till trådens ursprung.

Rädslan för ryssen har i det närmaste varit en konstant i svensk historia och har ofta blåsts upp till helt galna proportioner (hur många som är födda på 70-talet har INTE tittat efter ubåtar i den lokala insjön...).
Att ett ordentligt mobiliserat Ryssland skulle besegra ett ensamt Sverige i en konflikt håller nog de flesta med om. Syftet med det svenska försvaret har väl istället primärt varit att avskräcka Ryssland, då det skulle bli för kostsamt för dem att besegra oss bla bla bla.

I allt detta glömmer man dock bort frågan VARFÖR? Varför skulle ryssarna vilja invadera Sverige i dagsläget? Ett klassiskt sekelskiftessvar var: Atlanthamnar. Men med moderna transporter och logistiska nät känns detta föga troligt och oerhört onödigt.
Råvaror? Det finns betydligt större råvarutillgångar i andra intilliggande länder, t.ex. de forna sovjetstaterna (det är klart, när alla kineser ska börja röva sig med toapapper är det schysst att ha tokmycket skog, om nu inte Sibireien skulle räcka till...).
"Bara för att..." - ryssen är av naturen ondskefull och vill komma hit och röva bort våra barn. Tragiskt nog känns det som den primära inbillade orsaken till en rysk invasion.

Militären har i tid och otid använt sig av det ryska hotet för att få mer kulor från staten. Inget fel med det - alla statliga sektorer försöker roffa åt sig så mycket av kakan de bara kan med alla medel möjliga.

Självklart ska vi ha ett fungerande och effektivt försvar, men om jag får bestämma ska detta inte primärt försöka anpassas till att möta en rysk invasion. I så fall känns det vettigare att köpa loss ett gäng kärnstridsspetsar på svarta marknaden och rulla dem upp och ned för Sveavägen ett par gånger med bra media pådrag. Terrorbalans.

Det enda Sverige har som ryssarna kan tänkas vilja roffa åt sig är och förblir Göran Greider.

...mina fem öre.
En mycket bitter liten man.

Vvornth

En invasion av Sverige höll jag inte som en möjlighet, men av Baltikum och/eller Finland.

f98alda

Citat från: "Vvornth"En invasion av Sverige höll jag inte som en möjlighet, men av Baltikum och/eller Finland.

Men även där kommer frågan: varför i hela friden skulle de vilja göra det?
Det skulle bli en dyr historia för ryssland. Kanske inte själva invasionen, men att försöka behålla områdena efteråt... Och vad skulle de vinna på det hela? Lite skog i Finland (som är rätt marginellt jämfört med vad de redan har). Plus att alla andra gamla sovjetstater troligtvis skulle bli rätt purkna i det läget...

/Alexander
- David Gemmel, Legend

Andreas Lundin

Citeramen av Baltikum och/eller Finland.

Då får vi första parkett. Inget mer. Nåra skådespelare lär vi väl inte bli i det spelet?