Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Den ryska björnen och det svenska försvaret.

Startat av Vvornth, 20 augusti 2007 kl. 19:47:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Citeramen av Baltikum och/eller Finland.

Då får vi första parkett. Inget mer. Nåra skådespelare lär vi väl inte bli i det spelet?Dyker vi ens upp till auditionen?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

f98alda

Citat från: "Andreas Lundin"Då får vi första parkett. Inget mer. Nåra skådespelare lär vi väl inte bli i det spelet?Dyker vi ens upp till auditionen?

Vi skulle säkert ta emot en rejäl hög med evakuerade finska och estniska barn, men så mycket mer skulle vi nog inte göra...

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

sfclinken

Citat från: "Andreas Lundin"
Citeramen av Baltikum och/eller Finland.

Då får vi första parkett. Inget mer. Nåra skådespelare lär vi väl inte bli i det spelet?

Men....men??? Skulle vi bara sitta och tiga still när både Tomtelandet och Mumindalen hamnar i ryssens händer. ALDRIG!
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

A F

Citat från: "Andreas Lundin"[Nåra skådespelare lär vi väl inte bli i det spelet?

Beror på hur du menar. Försvaret över regelbundet scenariot att Baltikum spontanutrymms och att allt som flyter sätter av häråt.

Vvornth

Såsom Putin agerar nu, känner ni verkligen att det är fullt rationellt? Min poäng är att logik inte behöver vara något tillämpbart på deras handlande.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

Citat från: "Vvornth"Såsom Putin agerar nu, känner ni verkligen att det är fullt rationellt? Min poäng är att logik inte behöver vara något tillämpbart på deras handlande.

Vad vill du säga? "Kan Ryska Armén få för sig att anfalla Sverige, NU?"

Putin är oerhört rationell.

Tryggve

Citat från: "Vvornth"Min poäng är att logik inte behöver vara något tillämpbart på deras handlande.
Men är det inte något underligt är ju att detta "icke-logik" förutsägs gälla just ryssarna? Själv så tycker jag inte att världshistorien direkt utpekar ryssarna som mer "ologiska" än andra länder i världen, snarare rätt jämna med övriga stormakter. Hur ofta har länder börjat krig med "för att vi kan" som enda orsak? Hur ofta har ryssarna gjort det?

BigPapaBear

Citat från: "Tryggve"]Men är det inte något underligt är ju att detta "icke-logik" förutsägs gälla just ryssarna? Själv så tycker jag inte att världshistorien direkt utpekar ryssarna som mer "ologiska" än andra länder i världen, snarare rätt jämna med övriga stormakter. Hur ofta har länder börjat krig med "för att vi kan" som enda orsak? Hur ofta har ryssarna gjort det?

Otroligt bra sagt!  :up:
En mycket bitter liten man.

Vvornth

Varför denna fokus på regelrätt krig? Det är enstaka operationer i olika som är det nya svarta. Dessutom var aldrig min fråga från början om krig var sannolikt utan hurvida det är sunt att krympa att så redan blekt försvar med tanke på den förändrade situationen.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

Citat från: "Vvornth"Dessutom var aldrig min fråga från början om krig var sannolikt utan hurvida det är sunt att krympa att så redan blekt försvar med tanke på den förändrade situationen.

Men om krig är osannolikt så gär det vällan sak samma om vi lägger ner hela försvaret eller inte?

thermopylai

CiteraMen om krig är osannolikt så gär det vällan sak samma om vi lägger ner hela försvaret eller inte?

Ökar inte krigsrisken ju svagare försvar man har? Eller som den gamla klyschan säger: "Alla länder har en armé, sin egen eller nån annans"
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

A F

Citat från: "thermopylai"Ökar inte krigsrisken ju svagare försvar man har? Eller som den gamla klyschan säger: "Alla länder har en armé, sin egen eller nån annans"

Men i den här hypotesen så var ju inte det så vikitgt.
 :wink:

BigPapaBear

Citat från: "thermopylai"Ökar inte krigsrisken ju svagare försvar man har?

Jo, det är sant. Det är ju bättre att rusta som tusan och titta misstänksamt på alla i sin omgivning. Den sortens fredspolitik fungerade glimrande på 1910-talet...  :shock:

BigPapaBear

Citat från: "Vvornth"Det är enstaka operationer i olika som är det nya svarta.

vad är det då för "enstaka operationer" som ryssen skulle vilja företa sig mot Svedala?  :?
Sorterar vi in även dem under "Putins avsaknad av logik"?  :D

A F

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Vvornth"Det är enstaka operationer i olika som är det nya svarta.
vad är det då för "enstaka operationer" som ryssen skulle vilja företa sig mot Svedala?  :?

Förstod du verkligen den meningen?  :? RESPEKT!