Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fields of Fire

Startat av pelle, 2 september 2008 kl. 10:41:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

CiteraTyvärr var det nog minst hälften av det jag rapporterade in som förklarades av Ben som självklarheter man inte behövde nämna i reglerna.

Ja det låter som den Ben Hull jag har erfarenhet av också.

Citeraså det hade väl varit optimalt att ta in nya blindtestare varje vecka för att se såatt ändringar inte hade gjort saker mer förvirrade (vilket de säkert gjorde).

Såna mängder blindtestare finns inte. Om du får till ett dussin frivilliga som faktiskt gör sitt jobb ska du vara lycklig. Sedan finns det designers och utvecklare som Är dåliga på att utnyttja sina speltestare, som du märkt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

pelle

Citat från: "Elias Nordling"
Citeraså det hade väl varit optimalt att ta in nya blindtestare varje vecka för att se såatt ändringar inte hade gjort saker mer förvirrade (vilket de säkert gjorde).

Såna mängder blindtestare finns inte. Om du får till ett dussin frivilliga som faktiskt gör sitt jobb ska du vara lycklig. Sedan finns det designers och utvecklare som Är dåliga på att utnyttja sina speltestare, som du märkt.

Jo, jag förstår att det inte kan hända i praktiken.

Det måste vara svårt att veta om man har för svårlästa regler eller för puckade speltestare. Det blir nog ganska illa även om man utgår från att det alltid är reglerna det är fel på också.

Jon

Nu har jag klippt brickor och sorterat i ordning FoF, så jag tänkte sätta mig ner till helgen och försöka komma in i det. Blir dock lite avskräckt av allt man läser om reglerna!

A F

Citat från: "pelle"Det måste vara svårt att veta om man har för svårlästa regler eller för puckade speltestare.

En stor sanning. Sen finns det ju helt olika sorters regelläsare också. Jag förstår i princip bara serier, medan Elias kan förstå och tolka text som svävar i nån slags "juridik för civilingenjörer" -värld.

pelle

Jon, jobba dig igenom spelexemplet, läs senaste erratan. Skumma igenom senaste inläggen på CSW och BGG för att fånga upp de där sakerna folk frågar om och om igen.

Sök bland gamla frågor på CSW eller BGG när något konstigt dyker upp. Mycket har redan besvarats.

bambaladam

Citat från: "pelle"Jon, jobba dig igenom spelexemplet, läs senaste erratan. Skumma igenom senaste inläggen på CSW och BGG för att fånga upp de där sakerna folk frågar om och om igen.

Sök bland gamla frågor på CSW eller BGG när något konstigt dyker upp. Mycket har redan besvarats.

Spelet fungerar. Det är lite assembly required bara. Se till att läsa action-menyerna noga så klarnar det mesta. finns bra trådar med svar på bgg också.

Det är faktiskt riktigt kul när det börjar rulla på.

pelle

Började om från början med uppdrag 1 (vk2-kampanjen) i går, eftersom mitt förra kompani inte lyckades så bra. Bestämde mig för att spela snabbt, undvika att bläddra i regler, undvika att rota runt på csw och bgg efter svar på frågor varje gång något är lite oklart. Det fungerade faktiskt riktigt bra. Jag tror inte att jag spelade något allvarligt fel. När jag var lite osäker på något tog jag den tolkningen som verkade värst för mig.

Mycket spännande blev det. Drag 4, efter en relativt smärtfri framryckning (ett assault team hade paralyserats, men redan piggnat till och var nu ett litter team; i övrigt inga förluster alls) kom tyskt motanfall. Artilleri och annat otäckt överallt (hur kunde jag råka få så många "A"-kontakter?!). Förlusterna blev få, men viktiga: CO XO, Art FO, HMG och Plt1 HQ. Inget artilleri kvar alltså, inte mitt bästa understödsvapen, första plutonen utan ledare och ena av de två viktiga CO-staff-killarna borta. Drag 5 försökte 1 Sgt (den andra CO-staff-killen) springa runt och få ordning på diverse enheter, samla ihop första plutonen lite och så, men han var lite för modig och blev min nästa förlust. :(

Där var klockan mycket, så jag bestämde mig för att sova och sedan packa ihop nästa morgon. Kändes poänglöst att fortsätta. Men nu i kväll, när jag äntligen hade tid att titta på det igen, tyckte jag det såg bättre ut, så jag körde vidare, trots stor brist på befäl, och det fungerade faktiskt. Klarade det utan några nämnvärda förluster.  :up:

Kom på nu att i teorin hade jag artilleri kvar. Kompanichefen får ringa efter sådant. Men han är inte så bra på det och brukar dessutom ha för mycket annat för sig. Dessutom vill man ogärna ha honom inom LOS från några fiender. Hade tur att han fortfarande satt och tryckte utanför spelplanen (tillsammans med större delarna av andra och tredje plutonerna) när det blev motanfall.

bambaladam

Citat från: "pelle"Började om från början med uppdrag 1 (vk2-kampanjen) i går, eftersom mitt förra kompani inte lyckades så bra. Bestämde mig för att spela snabbt, undvika att bläddra i regler, undvika att rota runt på csw och bgg efter svar på frågor varje gång något är lite oklart. Det fungerade faktiskt riktigt bra. Jag tror inte att jag spelade något allvarligt fel. När jag var lite osäker på något tog jag den tolkningen som verkade värst för mig.

Mycket spännande blev det. Drag 4, efter en relativt smärtfri framryckning (ett assault team hade paralyserats, men redan piggnat till och var nu ett litter team; i övrigt inga förluster alls) kom tyskt motanfall. Artilleri och annat otäckt överallt (hur kunde jag råka få så många "A"-kontakter?!). Förlusterna blev få, men viktiga: CO XO, Art FO, HMG och Plt1 HQ. Inget artilleri kvar alltså, inte mitt bästa understödsvapen, första plutonen utan ledare och ena av de två viktiga CO-staff-killarna borta. Drag 5 försökte 1 Sgt (den andra CO-staff-killen) springa runt och få ordning på diverse enheter, samla ihop första plutonen lite och så, men han var lite för modig och blev min nästa förlust. :(

Ja, visst är det ett ballt spel när man väl spelar det? En fråga bara, lade du ut kontaktbrickorna enligt scenariot? Undrar bara eftersom du undrade hur du kunde få så många A-kontakter. Andra raden i det scenariot ska vara A har jag för mig (tabell sid 5 i briefingboken). Du kan iofs ha stött på A pga av annat, men det ska vara fyra stycken A man behöver kliva på.

pelle

Ja, riktigt roligt. Då har jag ändå bara kört uppdrag 1 och 2 om och om igen, men det blir ändå något nytt varje gång.

A-brickor från motanfallet alltså. Då slänger man ut slumpvis valda brickor på alla kort man har enheter i. Fast jag drog nog inte alls osannolikt många. 3 av 7 tror jag. 2 var artilleri.

A F

Hörde Jan pratra om det här spelet idag och det är första gången i mitt liv jag har hört en krigsspelare prata tilldelning av radionät.

Elias Nordling

Håller på att läsa reglerna nu, och de lämnar verkligen en del att önska. Errata och förtydliganden på i stort sett varje paragraf, och ändå är det nästan omöjligt att uttyda när och hur enheter aktiveras.

Pelle, du som har brottats med det här ett tag, har du MSN eller Skype, så att jag kan ställa litet frågor live om du är uppkopplad när jag kör det?

pelle

Jo, det finns en anledning till att omskrivna regler är på gång. Det är lite extra jobbigt för mycket av det som står i erratan är saker man omöjligt kan härleda ur reglerna.

Rantade senast för ett par timmar här IRL om hur illa jag tycker om IM och hur jag inte förstår att någon kan köra det, men här är ju faktiskt ett exempel på när det kan vara praktiskt. :)

IRC eller gmail-chat kanske... Jag har visst Pidgin Internet Messanger installerat och det verkar supporta en hel massa protokoll inklusive MSN, och jag har sånt där Microsoft-live-id, så jag antar att jag kan nås på msn (pelle.lifelike). Har aldrig provat.

Elias Nordling

Tyckte inte heller om IM tidigare, men det är kommunikationsstandard på jobbet, och när jag fick en knäskada som gjorde att jag måst jobba mycket hemifrån märkte jag hur mycket nytta Instant Messaging faktiskt gjorde för att minimera det geografiska avståndet till de andra redaktionsmedlemmarna.

pelle

Den stora anledningen till att akta sig för IM är att säljarna på jobbet vill köra det ibland och man vill inte vara för lätt att nå i de fallen, då skulle man ju aldrig hinna jobba.

Elias Nordling

CiteraDen stora anledningen till att akta sig för IM är att säljarna på jobbet vill köra det ibland och man vill inte vara för lätt att nå i de fallen, då skulle man ju aldrig hinna jobba.

Våra säljare är rätt duktiga på att inte störa redaktionen i onödan, men jag förstår precis vad du menar :-)