Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Napoleon's Art of War

Startat av Elias Nordling, 21 juni 2009 kl. 12:37:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

Fredrik H

En fundering bara, även om jag förstår att brickorna ni använde inte kommer att tryckas; jag har förtvivlat svårt för somliga spelsystems generiska statusbrickor. La Bat  har skitsnygga kartor och brickor, men efter ett tag är hela slagfältet ett hav av vita disorder, tired and what not. Stolpe ut. Nä, fan inte ens stolpe, snarare inkast. Jag fattar inte det. Samma sak med Gamers. Samma fula brickor i 30 år. Man ser inte ens vilken sida som är shaken. Jag skulle vilja ha statusbrickor som 1) är snygga 2) lite elegant visar vilken sida brickan under tillhör. Med moderna datorer så kan man ju färgkoda enheterna i tusen varianter, men disorderbrickor ser likadana ut som när Sundsvall brann.
Så fick jag ur mig det. Jag hoppas att ni löser det elegantare än ovanstående exempel.

Elias Nordling

Jag tackar för feedbacken! Statusbrickor ska ju även vara funktionella, och själv tycker jag väldigt illa om till exempel shaken och disorder har samma färg och nån kryptisk symbol, så du inte kan avgöra vilken som är vilken. Vi kör bara med gamla Gamers-brickor i speltestandet. Tydlighet är viktigt för mig. Kan inte komma på något spel med riktigt snygga statusbrickor som samtidigt är funktionella, men din önskan tjänar som inspiration! En nationalitetsmarkering är ingen dum ide och jag kan lätt se hur man får in den utan att påverka tydligheten.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

nielsen.filip

Det ser riktigt spännande ut det här. Jag sitter och väntar på att köpknappen dyker upp!

Citat från: jerry skrivet  8 maj 2016 kl. 13:17:32
Citat från: Elias Nordling skrivet  8 maj 2016 kl. 11:55:43
Har du lyft ett glasbord nångång?  :shock:

jodå har flyttat 15 ggr de senaste 6 åren  :ultra:
Funderar bara på att ha en glasskiva liggandes i lokalen tänker inte transportera den, nyfiken på om någon provat , nyfiken på pris , frågade en gång i tiden men det skulle bli astronomiskt dyrt.

Jag har två rejäla glas-skivor hemma. Kan ibland vara lite krångligt att lägga på dem men det spelar mindre roll eftersom jag spelar i snigelfart, sakerna är uppe ganska länge. Känslan att spela på en glas-skiva är, enligt mig, betydligt bättre. Känns rejält och gediget, lite "vardagslyx". Definitivt inga repor! Inget som flyttar på sig och inga fåniga tejp-bitar.

Nu är det mer än 10 år sedan jag köpte dem men då varierade priset kraftigt beroende på glasmästare. Där jag köpte kostade de runt 300-400 kr. Dyrast stället upp mot 2000 kr.

jerry

Aahhh... kul att höra att det funkar.
Får nog bli ett nytt försök hos något glasmästeri.
Då mindes jag rätt angående priset , ville minnas att det kostade några tusenlappar.
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

Andreas Lundin

CiteraEn nationalitetsmarkering är ingen dum ide och jag kan lätt se hur man får in den utan att påverka tydligheten.

Jag brukar köra med olikfärgade kuber istället för statusbrickor. Kuberna läggs bakom/bredvid/på, allt efter behov och spel. Något för detta?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Engelbrekt

Enemy Action: Ardennes lyckas bra tycker jag med sidspecifika markörer. Det är tydligt vem som påverkas av dem, och de smälter bättre in i kartan och bland enheterna, eftersom färgsättningen är konsekvent.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Delirium

Hej Elias, har börjat kika på det här och det ser ju riktigt spännande ut, med min nyupptäckta Napoleonfetichism kommer jag givetvis att införskaffa detta när det blir aktuellt men jag förstår också att projektet har hållit på ett tag. Hur ligger ni till i tid just nu, finns det någon övergripande plan för när det dyker upp på preorder?
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Elias Nordling

Jag tänker inte sälla mig till hobbyns tidsoptimister och leverera en tidsprognos man drar över och/eller trycker ut havfärdigt för att hålla deadline. Så jag tänker inte ens komma med en tidsuppskattning förrän jag kan se slutet. Och där är vi inte än.

Tre av fyra (fem om man räknar det hypotetiska Genappe) slag har setup klara och har alfatestats, men kampanj, delkampanjer och småscenarior återstår. Kampanjen kan dessutom kräva ytterligare specialregler som vi inte sett än.

Lars M Wistedt

Citat från: Elias Nordling skrivet 27 juli 2016 kl. 14:12:56
Jag tänker inte sälla mig till hobbyns tidsoptimister och leverera en tidsprognos man drar över och/eller trycker ut havfärdigt för att hålla deadline. Så jag tänker inte ens komma med en tidsuppskattning förrän jag kan se slutet. Och där är vi inte än.

Tre av fyra (fem om man räknar det hypotetiska Genappe) slag har setup klara och har alfatestats, men kampanj, delkampanjer och småscenarior återstår. Kampanjen kan dessutom kräva ytterligare specialregler som vi inte sett än.

Var det inte Churchill som sade:  "This is not the end; this is not the beginning of the end - it is the end of the beginning.." ??

Nar det galler tidsplanering sa maste jag saga att ju mer tid som lags pa att kvalitetssakra produkten, desto mer uppskattas det av oss spelkonsumenter och presumtiva marsalkar av Frankrike.. Inget ar val sa trostlost som att lagga vantarna pa ett grafiskt tilltalande spel och sedan upptacka att reglerna gor det omojligt att spela... Home Before the Leaves Fall? OCMS The Beginning? La Grande Guerre?  Listan kan goras lang.. Fall inte i den fallan! Sa har langt ser det riktigt bra ut! Lycka till med resten!

Delirium

Hur det än ligger till i utvecklingen ser det spännande ut. Är det de senaste reglerna på din site? Build 55 tror jag.

Kikar gärna på FF men osäker på grad av commitment.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Elias Nordling

>Hur det än ligger till i utvecklingen ser det spännande ut. Är det de senaste reglerna på din site? Build 55 tror jag.

Stämmer!

>Kikar gärna på FF men osäker på grad av commitment.

Vill gärna veta innan om nån tänkte sig spela ett helt slag så jag vet hur mycket jag ska jobba med brickorna. Annars finns ju alltid demokitet som kan spelas på en timme. Tar hur som helst med mig grejer för den som vill oogla.

Fredrik H

Jag vill gärna spela/se ett helt slag; Ligny eller Waterloo. Det känns som om det skulle ge mig en tydligare bild av hur systemet fungerar. Om du inte hinner göra brickorna så är det okej, jag är bara nyfiken. Finns det en länk till reglerna? Jag är mest nyfiken på om spelet kan återskapa historien, så eventuellt spel blir av speltestkaraktär längs historiska linjer om det är okej.

Elias Nordling

Www.nordling.nu/elias/napart hittar du regler på. Vi har hittills haft rätt historiska utfall på slagen.

Elias Nordling

Nu beger jag mig till Holland för en helgs Design Jam med La Belle Alliance. Planen är att spela en tvåkartors kombinerad Waterloo-Wavre.