Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

La Grande Guerre

Startat av dagon, 20 juni 2005 kl. 13:40:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

dagon

Någon som spelat La Grande Guerre? Om "ja", tyckter ni det var bra?
För Kung och Fostervatten

Scipio

Jorå, jag spelade det faktiskt i helgen på LinCon.

Ett fantastiskt komplett spel och ett väldigt innovativt spelsystem. Klart unikt!

Det som är lite negativt är att reglerna är fantastiskt dåligt skrivna så det krävs en hel del tålamod och tränade blädderfingrar för att klara av at spela det.

Här kan du kika på en utförligare recension av LGG:
http://www.grognard.com/reviews1/grand.rtf
"Randomization is too important to be left to chance"

dagon

CiteraDet som är lite negativt är att reglerna är fantastiskt dåligt skrivna så det krävs en hel del tålamod och tränade blädderfingrar för att klara av at spela det

Hmm...känns lite Europa Universalis-varning på det...underbart spel dock. Låter klart som att det kan bli en framtida investering.
Täcker kartan hela världen?
För Kung och Fostervatten

Delirium

Problemet med recensionen är att den är skriven på engelska fullt i klass med reglerna till spelen.  :P
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

butch

Hur lång är speltiden till detta spel?
"My Luftwaffe is invincible...And so now we turn to England. How long will this one last - two, three weeks?"
Hermann Goring - June 1940

butch

Citat från: "Scipio"Det som är lite negativt är att reglerna är fantastiskt dåligt skrivna så det krävs en hel del tålamod och tränade blädderfingrar för att klara av at spela det.

Har du sett att det finns ett 'La Grande Guerre English Rules Project' där det sitter några tomtenissar och gör vad publicisterna inte klarade av, nämligen att översätta från grodspråket till engelska.

Du hittar projekthemsidan här: http://games.groups.yahoo.com/group/lgg/
"My Luftwaffe is invincible...And so now we turn to England. How long will this one last - two, three weeks?"

Scipio

Citat från: "butch"Hur lång är speltiden till detta spel?
Runt 20 timmar efter vad jag har hört, när man kan det alltså.

För dom som inte kan det så skulle jag nog snarare gissa på 40-80 timmar...   :D

Scipio

Citat från: "butch"Har du sett att det finns ett 'La Grande Guerre English Rules Project' där det sitter några tomtenissar och gör vad publicisterna inte klarade av, nämligen att översätta från grodspråket till engelska.
Yep, har läst igenom den och använder tabellhäftena som finns också. Dom är faktiskt bättre än de man får med i spelet.

Jag tycker dock att det inte var något problem att lära sig spelet på grund av att det som står i regelbok 1 är så värst otydligt utan att det mer är dom andra regelböckerna som är sämre och att det är svårt att hitta var saker och ting står och detta har inte förbättrats något nämvärt i revideringen.

butch

Tackar för svar, har nämligen införskaffat La grande guerra alldeles nyligen, väntar bara på att det ska anlända med post. Opunchat och allt :)

Scipio: Har du lirat klart en kampanj någon gång?

Scipio

Citat från: "butch"Tackar för svar, har nämligen införskaffat La grande guerra alldeles nyligen, väntar bara på att det ska anlända med post. Opunchat och allt

Scipio: Har du lirat klart en kampanj någon gång?
Grattis, jag tror inte att du kommer att bli besviken. LGG har en ganska unik känsla över sitt spelsystem jämfört mot dom flesta amerikanska krigsspelen som finns.

Tyvärr så har det inte blivit av att vi har kört igenom en hel kampanj ännu. Vi har hittils bara spelat scenarios.

butch

Citat från: "Scipio"Tyvärr så har det inte blivit av att vi har kört igenom en hel kampanj ännu. Vi har hittils bara spelat scenarios.

Kan du rekommendera något scenario för en nybörjare? Tannenberg hörde jag skulle fungera bra?

Scipio

Citat från: "butch"Kan du rekommendera något scenario för en nybörjare? Tannenberg hörde jag skulle fungera bra?
Japp det första scenariot "Tannenberg" är nog bäst att börja med för att få en förståelse för hur Arméer och strider fungerar.
Det är nog mest lämpat för att köra som en solitärövning också.

Det bästa är nog att i varjefall köra scenario 1-3 i nummerordning för att komma in i systemet och sedan kanske försöka sig på en västfront 1914 kampanj.

Scipio

Kan ju gratulera alla som passade på att köpa La Grande Guerre medans det fanns i tryck.
Snittpriset nu för tiden verkar ligga på $400-$450!?   :shock:

http://cgi.ebay.com/La-Grande-Guerre-14-18-Azure-Wish-Game_W0QQitemZ8755300444QQcategoryZ2558QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Synd att man aldrig kom sig för att köpa en reservkopia...   :)

butch

Jag är involverad i förstadiet till ett byte mellan La Grande Guerre från min sida, och Hannibal: RvC och Europe Engulfed från hans sida.

Jag kanske borde bryta bytet, och sälja det på ebay stället? Kan man räkna med att få lika bra betalt som en amerikan får, eller avskräcks dom av att köpa från Sverige?

Scipio

Hannibal går väl för uppemot $200 tror jag.
EE kostar under $100 så summan är ju mindre än vad LGG går för på ebay.
Dock så kan jag tänka mig att priset kommer att bli lite lägre iom. att många amerikaner som sagt brukar dra sig från att beställa från utlandet.

Du kan ju alltid sätta upp den som "Buy now" på $400 med fast frakt angiven i biskrivningen så ökar nog oddsen iofs.