Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Lock´n´loads Blood & Bridges

Startat av Strv102r, 3 januari 2010 kl. 17:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mode

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraScorpion har en 76 mm lågtryckskanon främst avsedd för HE, HESH och rök.

Så varför har Scorpionkanonen längre räckvidd än scimitar-kanonen?
Förunderliga äro speldesignerns vägar ...    :?
Skulle gissa (eftersom jag inte har spelet) på okunskap om skillnaden mellan teoretisk och effektiv skottvidd. Eller så kanske de tycker den kan behandlas som artilleri? Under italienkampanjen 1943 - 44 var det inte ovanligt att skjuta indirekt med Sherman, även om det nog snarare berodde på terrängen än på vagnens förträfflighet i rollen. Det kan även bero på att eftersom Scorpionkanonen inte förlitar sig på kinetisk energi för effekt så handlar det enbart om på hur långt avstånd man kan träffa. De kanske anser att även om det teoretiskt skulle gå att träffa med 30 mm så får det ingen effekt p.g.a låg anslagsenergi, men om en 76 mm HESH träffar så händer alltid samma sak. Spekulationer ...

Citat från: "Elias Nordling"Jag googlade för övrigt, och Scimitarkanonen har mycket riktigt en räckvidd på 600 m som spelet anger, så det verkar inte bara vara att man blandat ihop värdena. En kanon som kan skjuta en tjugondel av sin längd, det tror jag man lyckades överträffa på Napoleontiden.
Under krigen mot Irak har de faktiskt lyckats långt bättre än så och slagit ut pbv (BMP, MT-LB och YW-531) på en bra bit över kilometern med 30 mm RARDEN.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Mode

Citat från: "Elias Nordling"Scenario tre under uppställning. Ryssarna har två infanterikompanier och tre stridsvagnskompanier (varav två är T80). Försvarar sig gör denna gång en amerikansk taskforce som består av ett stridsvagnskompani med litet understödjande vagnar och infanteri. Det ska väl inte vara några prob... vänta litet, det här är ju inte M1or, det är M60or!  :cry:
Verkar inte något vara rejält anakronistiskt i det här spelet? Har ryssarna alltid det senaste och NATO alltid det gamla utrangerade skräpet?
Var är Challenger? Var är T-72orna? Chieftain mot horder av T-62?
Så förbaskat gott om T-80 var det aldrig, det var väl i stort sett bara delar av 8. GA (om jag minns rätt) i DDR som hade några?

Mode

Citat från: "Strv102r"Jag har ju inte exakt koll på Scorpions skjuttabeller, men med en så pass mycket kortare eldrörslängd än Scimitar i absoluta mått mätt men i synnerhet i l/d förhållande (eldrörslängden är inte i sig så intressant, utan dess förhållande till kalibern) så är det ganska naturligt. L/d förhållandet är ju mycket sämre för Scorpion med en kaliber på 7,6 cm och ett kortare eldrör även i cm räknat. Hade eldrörslängden varit densamma i cm hade l/d fortfarande varit dubbelt så gynnsamt för 30mm kanonen. Här finns mycket av förklaringen till prestandaskillnaden mellan Pz IVH L/48 kanon och Pz V L/70 kanon.
Scorpion (som väl effektmässigt mest kan jämföras med vår ikv91) skjuter HESH, inte AP/APDS så resonemanget är nog inte helt tillämpbart just i detta fall.

Andreas Lundin

CiteraSå förbaskat gott om T-80 var det aldrig, det var väl i stort sett bara delar av 8. GA (om jag minns rätt) i DDR som hade några?

Hur står sig T-64 i sammanhanget?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Mode

Citat från: "Strv102r"Med all respekt för er skicklighet att träffa små mål med Grk, men att pricka några orörliga stenbumlingar som inte skjuter tillbaka när man kunnat skjuta in sig efter hand med gott om tid är inte ett argument för att det är en fungerande metod i strid mot stridsfordon.  
Jag ville aldrig hävda att det var en realistisk metod, bara att det rent teoretiskt skulle kunna fungera. Underligare saker har inträffat i krig.
Spräng av ett band så är en strv likt förbaskat utslagen vad gäller dess möjlighet att medverka i en anfallsstrid. Skiljer spelsystemet mellan utbränd eller immobiliserad vagn? Bägge kan med fog anses vara utslagna under striden eftersom skillnaden ligger utanför scenariets ramar.

Nick

Citat från: "Elias Nordling"Allt det där låter ju jättebra, om det inte vore tvärtom. Det är alltså 30mm-kanonen med jättelångt eldrör som kan skjuta 600 m, och 76mm-kanonen med kort eldrör som kan skjuta det tredubbla.

Nu blir jag lite förvirrad. Enligt källan till all ofelbar kunskap, Wikipedia, har RARDEN räckvidd på 4000m och 73mm L23AI 2200m.

(Vad gäller RARDEN står det som max räckvidd för L23A1 står det inte vad som avses)

Mode

Citat från: "Andreas Lundin"Hur står sig T-64 i sammanhanget?
Elaka tungor har hävdat att skälet till att T-64 enbart fanns i DDR var att den var så komplicerad att underhålla att det bara var i DDR som det fanns tillräckligt kunnig verkstadspersonal för att kunna hålla dem i körbart skick.

I praktiken handlar det nog mer om att den inte var nämnvärt annorlunda än T-72 utan enbart dyrare och krångligare. I princip bör en T-64 vara rätt ekvivalent med en tidig T-72.

T-64 (som designades av Morosov i Charkov) sågs som det nya tekniska undret som skulle ge Sovjet tekniköverläge. Den rivaliserande designbyrån (Kartsev) i Niznij Tagil - som i sin tur ursprungligen stammade från Charkov men omlokaliserades 1941 - tog då fram T-62 som ett billigare och enklare koncept, vilket senare vidareutvecklades och blev T-72. I Charkov fortsatte man på spåret med ny teknik och utvecklade sålunda T-80.
Sovjetisk militärindustri är ett fascinerande ämne!    :up:

Snowfox

>Sovjetisk militärindustri är ett fascinerande ämne!

Vi har alla våa specialintressen.  :)
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

CiteraVerkar inte något vara rejält anakronistiskt i det här spelet? Har ryssarna alltid det senaste och NATO alltid det gamla utrangerade skräpet?

Det är väl litet en effekt av "spelvärlden", litet av att varje box ska innehålla nåt nytt. I första delen, Eisenbach Gap, har du således M1:or mot T72or och äldre. Expansionen Death of the 1st Panzer inehåller Leopard II:or mot samma ryssar.

Blood n Bridges ska föreställa det ryska genombrottet som så småningom möts av britterna, och då faller det väl sig naturligt att spjutspetsarna med de bästa trupperna möter gammalt skräp i de bakre områdena.

CiteraVar är Challenger? Var är T-72orna? Chieftain mot horder av T-62?

Challenger och Chieftan kommer, var inte orolig. Inga T72or och T62or i denna box (förmodligen pga att man ska få nya fordon i varje låda), men däremot T64or. Inga horder av T80or heller, för den delen.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mode

Citat från: "Nick"
Citat från: "Elias Nordling"Allt det där låter ju jättebra, om det inte vore tvärtom. Det är alltså 30mm-kanonen med jättelångt eldrör som kan skjuta 600 m, och 76mm-kanonen med kort eldrör som kan skjuta det tredubbla.

Nu blir jag lite förvirrad. Enligt källan till all ofelbar kunskap, Wikipedia, har RARDEN räckvidd på 4000m och 73mm L23AI 2200m.

(Vad gäller RARDEN står det som max räckvidd för L23A1 står det inte vad som avses)
Det är nog bara farbror Newton som varit framme. Hög v0 (=30 mm) ger längre kastbana än låg v0 (=76 mm). Kan även ha med träffsannolikheten (vilken i praktiken oftast ökar med ökande v0) att göra.

Elias Nordling

CiteraEnligt källan till all ofelbar kunskap, Wikipedia, har RARDEN räckvidd på 4000m och 73mm L23AI 2200m.

Då hittade väl jag samma dåliga info som speldesignern när jag googlade. Husregel hädanefter blir att kasta om värdena på vapensystemen.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mode

CiteraEnligt källan till all ofelbar kunskap, Wikipedia, har RARDEN räckvidd på 4000m och 73mm L23AI 2200m.

Då hittade väl jag samma dåliga info som speldesignern när jag googlade. Husregel hädanefter blir att kasta om värdena på vapensystemen.
Du kan väl snegla på något annat system, exempelvis Assault, Combined Arms eller MBT? Om du inte har dem så kan jag kolla data åt dig.

Nick

Citat från: "Strv102r"Jag har för mig att det fanns en version med en 9cm pjäs också? Vet inte om det bara var på försök? Kanske aldrig ingick i förbanden.

Google for the win. Det tillverkades en exportversion med 90mm (CMI Defence Mk III) som såldes till Malaysia; Nigeria och Venezuela (26/33/84).

Strv102r

Citat från: "Mode"
Citat från: "Strv102r"Jag har ju inte exakt koll på Scorpions skjuttabeller, men med en så pass mycket kortare eldrörslängd än Scimitar i absoluta mått mätt men i synnerhet i l/d förhållande (eldrörslängden är inte i sig så intressant, utan dess förhållande till kalibern) så är det ganska naturligt. L/d förhållandet är ju mycket sämre för Scorpion med en kaliber på 7,6 cm och ett kortare eldrör även i cm räknat. Hade eldrörslängden varit densamma i cm hade l/d fortfarande varit dubbelt så gynnsamt för 30mm kanonen. Här finns mycket av förklaringen till prestandaskillnaden mellan Pz IVH L/48 kanon och Pz V L/70 kanon.
Scorpion (som väl effektmässigt mest kan jämföras med vår ikv91) skjuter HESH, inte AP/APDS så resonemanget är nog inte helt tillämpbart just i detta fall.

Resonemanget är tillämpbart men inte fullständigt. Eftersom HESH (sprängpansar i Sverige) är en amtyp som ska ha lågt V0 för god effekt i målet så spelar det kortare eldröret i sig inte så stor roll eftersom högt V0 inte är önskvärt. Detta påverkar givetvis träffsannolikhet och räckvidd negativt ändå. Scorpion har kort räckvidd, och lågt S, därför att man har en kort eldrör med ett lågt V0 för att man vill skjuta HESH och accepterar de nackdelar det medför. Då Scimitar litar på kinetisk energi för verkan i hårda mål måste man ha högt V0, och då får man högre S och längre räckvidd, vilket kräver ett långt eldrör.

Sedan ska man inte glömma att Ikv 91 hade laser AI kopplat till en ballistisk kalkylator integrerad i rikten ( i princip samma system som M1, Leo 2, Challenger och de modifierade Centurion Strv 101R, strv102R och 104) vilket till del kompenserar för lägre V0 med vissa amtyper (Pansarspräng hos Ikv 91 och Spränggranat hos Strv) genom att blixtsnabbt ge rätt, inte bedömt, avstånd till målet. Visst hjälper ett sådant eldledningsystem till med S också med höghastighetsam som pansarprojektiler, men behovet av dem är lägre pga ett så stort bestruket stycke. Ikv 91 bör nog vara mer kapabel än Scorpion i strid mot stridsfordon. Även om det i princip bara var en regnskyddad Pv-pjäs.

Lite förenklat kan man säga att T-55 och T-72 var mängdvagnarna medan T-64 och T-80 var kvalitetsvagnarna hos spjutspetsförbanden.

Tillägg: T-64B var en avsevärt mer kapabel vagn än de tidiga versionerna. Den kunde som T-80 skjuta en robot genom ledröret vilket de flesta bedömer mer var för att kunna bekämpa NATOs små attackhelikoptrar på långa håll snarare än att bekämpa Strv, mot dem är en pansarprojektil bättre eftersom en 12,5 cm pansarspräng inte duger mycket till mot en modern Strv med kompositpansar, men mot en lätt bepansard Hkp...

En annan sak! Jag har noterat att Leo 1 brickorna (reklamen för The Untold stories) man kan se på nätet har 4/4 i Pvförmåga medan de svenska Centurion (reklamen för Op Garbo) har 4/5. Märkligt då de har samma kanon och skjuter samma am! Skillnaden kan ligga i att vi hade tre-vagnsplutoner medan tyskar och kanadensare hade 4 vagnar i plutonerna om jag minns rätt. OK! Men detta innebär att det i Op Garbo måste finnas två olika brickor för Bpv-plutoner med Ikv 91! För de Bpv-kompanier som ingick i MekB10 hade fyra plutoner med tre vagnar (som ett Strvkompani) medan Bpv-kompanierna i IB och NB hade tre plutoner med fyra vagnar. Och det är skillnad på manöverförmågan i dessa två olika typer av kompanier även om de har lika många eldrör.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Dessa siffror är löjliga! Effektiv räckvidd med en 10,5 cm kanon är 3000 meter med spränggranat (ytmål) och 2000 - 2500 meter med pansarprojektil (punktmål). Över det nedgår S till under 50% med första skottet. Och det är med laser AI. 30mm akan 4000? 2200m med en 73mm lågtryckskanon som inte träffar något på över 800 meter? Som tur är uppfattar jag att för de flesta icke bärbara system är det terrängen som begränsar räckvidden snarare än tekniska mer eller mindre korrekta prestanda. Helt i sin ordning.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.