Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Wacht am Rhein II (DG)

Startat av tinG, 13 juni 2006 kl. 19:04:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

...fast nu föreligger regelbok v. 1.05...  :(
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

JanK

Jeg vet, men det er ingen endringer med betydning for Play aid fra 1.04 til 1.05. Fra 1.04 til 1.05 er det kun noen omformuleringer for å forenkle ordlyden i et par kapitler. Det er ingenting i 1.05 som ikke er med i Play aid.

Jeg tar gjerne mot synspunkter dersom du (eller andre) har mulighet til å teste Play aidene. Målet med arbeidet har vært å forenkle læringskurven for spillere som ikke er kjent med systemet.

Andreas Lundin

Du har gjort ett underverk á la Herkules med dina Play Aids!  :up:  :up:  Jag skriver ut dem med detsamma och tar hem och testar.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

JanK

Takk  :D

Andreas Lundin

Sitter och brottas med reglerna till WaRII och kollar samtidigt på lite bilder på Rogers hemsida. Vad som slår mig med dessa bilder är att det är väldigt få (om några?) bilder där exploit-, combat reserve-, strategic move-, PA-mode-markörer finns med i bild. Används dessa "modes" så sällan? Eller har ni bara inte fått med det på bild? Jag är intresserad eftersom det är tänkt att jag skulle spela i helgen och vill ju självfallet veta hur jag skall lägga upp taktken.

Scipio

Mja dom används en del men sätts inte alltid ut överallt.

Har inte spelat på ett år nu men vill minnas att tyskarna inte får göra Strat Move i början av spelet pga. trafikstockningar. Och flest foton blir tagna i början av spelet av nån anledning.
Amerikanarna använder det en del vill jag dock minnas. Men brickorna sätts inte alltid ut när dom är tryggt långt bakom fronten.

Combat reserve görs en hel del men plockas ju bort så fort striden är klar så den ligger ju i regel bara mellan förflyttning och stridsslaget och de flesta foton tas mellan rundorna.

Exploit görs en del men oftast då med divisioner på vägkolonn till exempel. Röj vägen med lite stridande förband och skicka igenom en division som sitter och väntar på exploitfasen och då sätter man oftast bara en exploitbricka på stacken i hexen längst fram i kolonnen.
Dessutom så när man zoomar in så fotar man oftast där det är action och inte dom som forskar i navelludd på tryggt avstånd från fronten.  :)
"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Lundin

I see. :)

Andreas Lundin

Nu har jag tagit min WaR II-oskuld!  :)

Så här såg det ut efter första dagens strider i 47. kårens anfallsriktning. Amerikanerna har förlorat 5st skkomp., samt ett pv- och ett lstrvkomp (M5).

Tyskarna har förlorat ungefär dubbelt så många skkomp samt ett strvkomp (MkV).

Framryckningen är något längre än "historiskt dock", men tyskarna är ändå en bit ifrån det "historiska" målet med dagen.

På bilden är den berömda Skyline drive utmålad med rött. Floden Our är målad med blått. Tyska ingenjörer har lyckats slå en bro över floden vid byn DASBURG.

Strv102r

Me like! Me get more?
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Jorå, det skall vi försöka... Jag spelar dock jänkare, så jag har inte lika mycket att planera som den stackars tysken. Därför blir mina AARs lite knapphändiga. :)

silversixx

Ju mer jag ser av WaR 2 desto mer sugen blir jag.
Även om Jonas har sagt att det är vansinnigt invecklat. Snygga spel kan inte vara dåliga.

Strv102r

Jag har WaR II på hyllan sen det kom ut. Har inte kommit mig för än. Är ju ursnyggt!
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

silversixx

Så en AAR uppe på forumet om en vecka med andra ord? ;)

BigPapaBear

Citat från: "silversixx"Snygga spel kan inte vara dåliga.

Tyvärr lever jag också efter den principen, men man blir ganska ofta besviken...  :)
En mycket bitter liten man.

tinG

Hej

Oj, jag behöver nog se över min defensiv! Det gick väldigt fort för 47.PzKorps när väl den tunna skorpan av amerikanska infanteri gick under.

En bildlös AAR följer här.

16 Dec
ENDA attacken under Pre-Dawn:
14.FsJ.rgt krigar sig över Our vid Budweis.

KG.Holt infilterar i riktning mot Clervaux. 1/38 Pio ur KG.Coch lämnar sina halvbandvagnar bakom sig och paddlar över Our för att understödja ett anfall under e.m. mot C/1/110 i Marnach. [Det gäller att inte aktivera försvararna i förtid med dumdristiga anfall.]

26.VGD's inf.bn's attackerar Hosingen med ett förstärkt regemente (denna position höll ut länge historiskt - är den för svag i spelet?) och eliminerar två kompanier under förmiddagen. Grenadirärerna infilterar sedan den amerikanska andra linjen och anfaller genom skogarna väster om 'Skyline Drive'. Huvuddelen av divisionen når vid midnatt fram till floden Clerf. [Detta var tyskarnas historiska målsättning som nåddes först under 17 december.]

Plötsligt står det amerikanska artilleriet i front linjen! 687.FA/VIII lyckas miraklöst ta sig ur knipan genom att retirera från Consthum och ta sig över Clerf via Wilferwiltz för att slutligen nå fram till Wiltz.
Värre går det för 109.FA/28.ID som under kvällen och natten omringas av 26.VGD

14.FsJ.rgt eliminerar snabbt stödepunkten Waller-les-Putscheid. Under kvällen har fallskämstrupperna nått förbi 'Skyline Drive' mellan Holstum och Hoscheid. Vid midnatt är dom över Clerf vid Kautenbach.

Broarna över Our vid Dasburg och Gemünd har försenas och trafiken kan inte komma igång förän under eftermiddagen. Först vid midnatt har huvuddelen av 2.PzD's pansar nått 'Skyline Drive' mellan Hosingen och Fischbach efter att KG.Gütt tvingat ut Marnach's försvarare.

Clerfdalen på båda sidor om Clervaux hålls av resterna av 1/110 och regimentsreserven 2/110. Även den norra flanken håller, om än försvagad efter att Stuartkompaniet ur 707.Tank.bn förlorat Fischbach. Ett infanterikompani håller fortfarnade i Heinerscheid. För försvararna är det framförallt den södra flanken som ser bekymmersam ut. Mellan tyskarna och Wiltz står endast 28.ID's rekogniseringstropp.

[CCR/9.ArmD är i detta scenariot inaktivt fram till 17.A.M. I kampanjscenariot väljer amerikanerna mellan att aktivera CCB/9,ArmD framför KG.Peiper eller CCR norr om Clervaux. Det gäller för tyskarna att göra detta till ett svårt val för amerikanerna!]

Extended Night
Pz.V och I/2 ur KG.Gütt samt KG.vBöhm (overkill) intar Heinerscheid. (Fatigued + overstacked i Hupperdange, dessa trupper kommer vara fit for fight igen den 18 december!)

[Först nu upptäcker jag plötsligt att den norra scenariogränsen hindrar utnyttjandet av den 'primary road' som normalt utflankerar Clervaux.]

Pz.Lehr börjar trassla sig upp längs kostigarna från Gemünd. KG.Fallois når fram till 14.FsJ.rgt vid Clerfdalen med huvuddelen av divisionen långt efter. [Vägarna mellan Pz.Lehr's grupperingsområde och 'Skyline Drive' och Clerf är hemska!]

[Tyskarna har tagit tämligen lindrigt med förluster. Fyrafem infanteristeps under dom inledande anfallen. I detta scenariot har amerikanerna mycket begräsat med artilleri, när vi har spelat kampanjscenariot har den amerikanska sidan förstås identifierat hotet mot vägen Clervaux-Bastogne och därför avdelat betydligt mer artilleri mot 2.PzD och 2.VGD. Kommer inte ihåg detaljer, men jag har för mig att dom har ett gäng arty.bn's söder om St.Vith samt några söder om scenariogränsen som når detta området. Visst tillhör alla trupper söder om linjen Losheim-Vielsalm US VIII.Corps? Detta visar på hur viktigt det är att tyskarna pressar på utmed HELA fronten för att på så vis överbelasta det amerikanska artilleriet.]

Detta spelet är så oerhört bra!

/
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte