Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Karolinerfetish, anyone?

Startat av A F, 7 september 2008 kl. 11:26:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Har vi nån som besitter kunskaper om K12s armé, bortom det normala dravlet på internet. Behöver lite data om Armfeeldts här.

Strv102r

Du känner till boken Armfeldts karoliner av Anders Hansson?
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

A F

Citat från: "Strv102r"Du känner till boken Armfeldts karoliner av Anders Hansson?

Nope. Har du den liggande bredvid datorn?

Rydfalk

Thomas Årnfeldt finns väl inte här på forumet - tror jag... - men han har väl annars hyfsad koll inbillar jag mig. Han är gammal Linköpings-traddare och gjorde figurspelet Gå på! som väl är den eran. Nås på t ex mailto:info@arnfelts.com">info@arnfelts.com

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

Strv102r

Nej, men om behover föreligger kan jag ha det om 1 minut.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

A F

Citat från: "Strv102r"Nej, men om behover föreligger kan jag ha det om 1 minut.

Kool. Tre snabba.

• Vilka regementen (större delar) ingick i hären?

• Hade något finskt regemente någon kul uppslagsfärg istället för gul?

• Användes pik 1718?

Strv102r

Då ska vi se:

Infanteri Åbos (469 man) Björneborgs (253 man) Tavastehus (638 man) Nylands (401 man) Österbottens (912 man), Savolax (492 man), Viborgs (112 man) Finska värvade bataljonen (137 man) Jämtlands (1283 man), Hälsinglands regemente (1524 man), Långströms kompani (71 man)

Artilleri: 40 man

Regementen till häst: Åbos (756 man), Nylands-Tavastehus 742 man), Karelska (612 man), Jämtlands kavallerikompani (169 man)

Uniformer. Boken innehåller en massa detaljinformation. Överlag inga större avarter utom att några regementen hade skinnbyxor, röda byxor, gråa kappor etc.

Pikar: Boken framhåller att bara Hälsingarna hade pikar då dessa var en bristvara. En tredjedel av Hälsingarna hade pik.

Artilleri: Tungt belägringsartilleri 2 st 30 punds mörsare, fältartilleri 4 st  3 punds kanoner

A F

Topp. Vem var denne Långström?

Strv102r

Kortfors mindre kände bror... Allvarligt talat, inte en aning.

Erik Axel

Om jag minns det rätt var Peter Långström finländare och frikrigare. Hans kompani skulle inte ha mycket kontakt med resten av armén utan det skulle spana och plundra ihop till underhållet. Han bedrev någon slags gerillakrig i östra Finland efter att Armfelts kår farit till Norge.

Det här har jag inga källor på förutom sviktande minne, så som inlägg var det ju nästan värdelöst, förutom att den allmänna riktningen på karln nog är rätt.

EDIT: "partigängare" verkar vara en term som flitigt används.

A F

Träffade en tid en Malin Långström. Okultist och new age-utövare huvudsakligen. Från Hälsingland. Så kan det gå.

Det här med pik som "bristvara" är lite kul. ansåg man alltså att det var synd att man inte kunde pikbeväpna trupp? Varför? För att musköter var dyra?

pelle

Historiska personer är kul att slå upp i gamla uppslagsverk, till exempel:

http://runeberg.org/sbh/b0090.html
http://runeberg.org/sbh/b0091.html

Fast han hette visst Per Longström där. Slår man upp Långström får man en referens till Longström. Men stavning kan ju ha ändrats senaste 100 åren.

A F

Hur hittar man deras barnbarnbarn, då? Eniro?

Scipio

Citat från: "Anders Fager"Det här med pik som "bristvara" är lite kul. ansåg man alltså att det var synd att man inte kunde pikbeväpna trupp? Varför? För att musköter var dyra?
För svenskarna var orsaken att den svenska taktiken var shock och närstridsorienterad istället för att man skulle göra som nere på kontinenten och ställa upp två linjer som fick nöta på varandra tills den ena gick hem.
Därför utrustades 1/3 av battaljonen med pikar.
Ofta kunde dessa bli en bristvara innan strid av olika orsaker. De kunde eldas upp för värme, lätt gå sönder osv.

Det fanns också svenska battaljoner som också var helt utrustade med musköt.
"Randomization is too important to be left to chance"

A F

Citat från: "Scipio"För svenskarna var orsaken att den svenska taktiken var shock och närstridsorienterad istället för att man skulle göra som nere på kontinenten och ställa upp två linjer som fick nöta på varandra tills den ena gick hem.

Så man menade alltså på att en tredjedel pik var att föreda obeaktat att piken var billigare?