Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

La Bataille

Startat av Maglica, 30 november 2004 kl. 18:09:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

P-O Jönsson

CiteraVad gäller B så är det dock hans förbluffande operationella förmåga som imponerar.
Frågan är om han hade haft denna utan Sharnhorst och senare Gneisenau (Man måste älska dessa Preussiska namn!)?

Idag är för övrigt 2a December!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

A F

Citat från: "Peojon"Idag är för övrigt 2a December!

VA!?! Salior Moons födelsedag? :D

P-O Jönsson

200 år sedan N1's kröning ochh 199 år sedan Austerlitz

P-O Jönsson

Är det Sailor Moons födelsedag också? Finns dom figurerna som Heroclix? och är det SF eller Fantasy?

A F

Citat från: "Peojon"Finns dom figurerna som Heroclix? och är det SF eller Fantasy?

Det finns några uzi-viftande japanskor i stayups till Heroklix. "Kabuki," tror jag serien heter. Och just det... Krigsspel med marvel-inslag. Det är en intressant kategori.

Maglica

Oj, oj, oj vad snabbt diskussionen försvinner iväg mot ett helt annat håll. Hör inte Uzi-viftande japanskor i stay-ups hemma under någon annan rubrik? Fantasy? Våta tonårsdrömmar?

I vilket fall som helst så var Auerstaedt det första LaBatt spelet som jag spleade. Situationen och slagets storlek att det är en lämplig startkandidat. QB är ju också rätt litet, men jag tror att det slaget blir lite speciellt med alla Britter som gömmer sig i buskarna.
Robert Maglica

tinG

Orthez lär vara bra att starta med, väldigt lite hästfolk...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

A F

Citat från: "Maglica"I vilket fall som helst så var Auerstaedt det första LaBatt spelet som jag spleade. Situationen och slagets storlek att det är en lämplig startkandidat. QB är ju också rätt litet, men jag tror att det slaget blir lite speciellt med alla Britter som gömmer sig i buskarna.

Det trevliga med QB är att det är ett verkligt krigsavgörande slag. Ingen liten meningslös träffning i nån buske.

P-O Jönsson

Den nya versionen av LaBat de Quatre Bras trillade in igenom mitt brevinkast igår. CoA har med det överträffat sig själva när det gäller kartor och markers.

A F

Citat från: "Peojon"CoA har med det överträffat sig själva när det gäller kartor och markers.

Låter skrämmande. :P

Strv102r

Enligt historikern Andrew Uffindel betydde "att vara gravid med en elefant" att man snart skulle tappa tålamodet på Berlinslang. Om pappan till elefanten var en fransk soldat, kanske en viss fransk soldat, så kan man kanske anta att Blucher menade att han snart skulle tappa tålamodet med Napoleon. Den populära tolkningen att han var helt stollig är ju alltid kul, galna generaler, men med kunskap om dåtidens tyska talesätt så kan man ju tolka det lite mer försiktigt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Citat från: "Strv102r"Enligt historikern Andrew Uffindel betydde "att vara gravid med en elefant" att man snart skulle tappa tålamodet på Berlinslang.

Intressant. Tack och lov att Blücher är rolig även utan de mest udda vanföreställningarna.

Vem är Andrew Uffindel?

Rapax

Jag återupplivar den här tråden.

Jag har "La bataille de Lützen" men har inte spelat mer än lära-sig-reglerna-slagen.
Reglerna är lite klumpigt skrivna, ja , men ännu klumpigare översatta. Franskan lyser igenom engelskan titt och tätt.

Det kallas väl Slaget vid Grossgörschen i svenska historieböcker?
Det är dags att förinta jorden.

A F

Citat från: "Rapax"Det kallas väl Slaget vid Grossgörschen i svenska historieböcker?

Det förekommer även utomlands.

Strv102r

Uffindel har skrivit om stora generaler under Napoleonkrigen. En del som är erkänt stora av många och andra som historiskt ansetts stora som han plockar ära och heder av.

GREAT GENERALS OF THE NAPOLEONIC WARS AND THEIR BATTLES.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.