Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Ny WW2-serie på SVT 1

Startat av jonjac, 4 januari 2010 kl. 22:16:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mode

Citat från: "lampros"Detta med symbolfrågor. Se det ungefär så här: om, säg, en viss statschef tas emot dåligt under ett statsbesök (ingen röd matta, ingen limo) och han då blir förolämpad, då har det inget med det personliga att göra. Det är symboliska gester stater emellan och bör, som sådana, tas på största allvar.
Vill inte starta någon allmän politisk diskussion om detta utan enbart säga att det nog i många fall faktiskt ska tas personligt. Det finns flera statschefer (ex-vis Mugabe, Ahmadinejad) som är mer eller mindre portförbjudna i väst men där man ändå är tydlig med att det är personen man inte vill befatta sig med.

@Moderator: föreslår att hela diskussionen om de Gaulle flyttas till separat tråd.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Snowfox

>MEN, vill jag mena, hade inte DG sysslat med dylika symbolismer, och hade han t ex inte satt upp fransk administration i befriade områden, då hade ju US-UK kunnat behandla Frankrike som en koloni. Ingen hade brytt sig.

Håller med, Roosevelt och Stalin diskuterade ju att avväpna hela Europa efter krigsslutet. Det var Churchill som propagerade för att Europa behövde ett starkt Frankrike vilket troligen byggde på traditionen om "Balance of Power" i Europa.

För att återvända till serien ska det bli intressant att se hur de skildrar befrielsen av Frankrike 1944. Nu är ju inte fransmännen de enda som låter omdömet fördunklas av sin patriotism. Det räcker med att läsa en bok om Patton, skriven av en amerikansk författare, för att inse att det är en universell åkomma.  :D
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Holmgren

Citat från: "Mode"@Moderator: föreslår att hela diskussionen om de Gaulle flyttas till separat tråd.
Hmmm, jag misstänker att vi kommer att få ser mer om de Gaulle i serien ifråga så inläggen får vara kvar i den här tråden. I alla fall tills vidare.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Yokiboy

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraHar någon sett någon bra dokumentär som faktiskt går ner på detaljnivå och visar en kampanj på ett strukturerat sätt, med kartor och lineär kronologi?

Vet inte hur djupt den dyker, men den brittiska A World at War brukar väl ses som föredömet när det kommer till världskrigsdokumentärer?
Japp och den är riktigt jävla bra också - hittills, jag har bara sett 4 av 26 avsnitt, men gillar detaljerna de täcker. Den spelades ju upp på BBC 1973 och producerades åren innan dess, så det är mycket intervjuer med riktiga veteraner. I 30-års utgåvan ingår det dessutom massvis med extramaterial som ser jäkligt intressant ut.

pelle

Ungefär samma sak kan man ju säga om BBCs Great War från 60-talet. Det är lite svårt att slå den på det området nu när veteranerna inte finns kvar. Däremot funderade jag mycket på hur många av filmklippen som egentligen hade att göra med det slaget de pratade om och vad som bara var generiska arkivbilder från ungefär rätt krig och kontinent.

BigPapaBear

Citat från: "Yokiboy"Japp och den är riktigt jävla bra också - hittills, jag har bara sett 4 av 26 avsnitt, men gillar detaljerna de täcker. Den spelades ju upp på BBC 1973 och producerades åren innan dess, så det är mycket intervjuer med riktiga veteraner. I 30-års utgåvan ingår det dessutom massvis med extramaterial som ser jäkligt intressant ut.

Visst är den bra, men den har ett väldigt starkt brittiskt fokus. Återigen är östfronten relativt bortglömd.

Om jag inte missminner mig har den inte med Bletchley Park-verksamheten heller (hemlighetsstämpeln släpptes på 70-talet, när vet jag inte). Har inte sett den på många år, rätt mig gärna om jag har fel, jag kan blanda ihop dem. Ultra-verksamheten kastar onekligen nytt ljus på stora delar av kriget.
En mycket bitter liten man.

Snowfox

>Återigen är östfronten relativt bortglömd.

Det är i och för sig inte så konstigt då de ryska arkiven var ockuperade av kommunisterna fram till 1990-talet. Den enda informationen kring östfronten som fanns tillgänglig i väst var den som hittades i tyska arkiv från krigsåren. Efter att ha läst en bok av en sovjetisk författare om de slutliga anfallen mot Finland 1944 förstår jag varför västhistoriker valde att bortse från eventuella sovjetiska böcker som gjordes tillgängliga i väst på ett eller annat sätt.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

BigPapaBear

Citat från: "Snowfox"Det är i och för sig inte så konstigt då de ryska arkiven var ockuperade av kommunisterna fram till 1990-talet. Den enda informationen kring östfronten som fanns tillgänglig i väst var den som hittades i tyska arkiv från krigsåren. Efter att ha läst en bok av en sovjetisk författare om de slutliga anfallen mot Finland 1944 förstår jag varför västhistoriker valde att bortse från eventuella sovjetiska böcker som gjordes tillgängliga i väst på ett eller annat sätt.

Visst är det så. Kalla kriget bidrog inte heller till att få det att framstå som att ryssarna sköte merparten av jobbet.

Mode

Citat från: "BigPapaBear"Om jag inte missminner mig har den inte med Bletchley Park-verksamheten heller (hemlighetsstämpeln släpptes på 70-talet, när vet jag inte).
30-årsregeln brukar gälla för brittiska militära hemligheter (det ska bli intressant att se vad som kommer ut om Falklandskriget om några år) och boken The Ultra Secret kom 1974 så serien var säkert ett offer för detta. Önskar att vi hade samma regel här i ankdammen! :twisted:
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Sten Ekedahl

Citat från: "Mode"
Citat från: "BigPapaBear"Om jag inte missminner mig har den inte med Bletchley Park-verksamheten heller (hemlighetsstämpeln släpptes på 70-talet, när vet jag inte).
30-årsregeln brukar gälla för brittiska militära hemligheter (det ska bli intressant att se vad som kommer ut om Falklandskriget om några år) och boken The Ultra Secret kom 1974 så serien var säkert ett offer för detta. Önskar att vi hade samma regel här i ankdammen! :twisted:

Ultra avhemligades enligt uppgift när de sista länderna slutat använda Enigma. Britterna påstås nämligen ha sålt massor med tyska Enigma-apparater till "vänligt sinnade" länder som billigt surplus efter kriget.  :lol:
Wargames - Laborationer i historia

BigPapaBear

Citat från: "Mode"30-årsregeln brukar gälla för brittiska militära hemligheter (det ska bli intressant att se vad som kommer ut om Falklandskriget om några år) och boken The Ultra Secret kom 1974 så serien var säkert ett offer för detta. Önskar att vi hade samma regel här i ankdammen! :twisted:

Hittade en artikel online igår kväll, av en av tv-seriens skapare, som bland annat kommenterade just detta. Tydligen var serien färdigproducerad redan 1972. Ska se om jag hittar den igen.

pelle

Finns det något bra trick för att se skillnad på nyfärglagda filmer/foton och gamla vk2-färgbilder?

EvilSpook

Såg nyss stormuftin på TV:n. Ingen Greider dock...  8)

//EvilSpook

jonjac

Citat från: "pelle"Finns det något bra trick för att se skillnad på nyfärglagda filmer/foton och gamla vk2-färgbilder?
Vet vi att vissa bilder i denna serie är färglagda?

pelle

Det var det jag försökte se.  :)