Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

La Bataille

Startat av Maglica, 30 november 2004 kl. 18:09:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Mindre TCS-spel, SCS, tidningsspel, typ.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Vi spelar monsterspel. :)

La Bataille de la Moscowa

Borodino i fokus:

Kul spel!

//
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Fredrik H

Har skaffat det här men inte ens börjat klippa, men nu blir jag ju sugen. Hur fungerar de nya reglerna?

P-O Jönsson

Vilken ordning ni verkar ha. Vi är mitt inne i 0920 omgången och frontlinjen står i brand! IVe kåren har korsat Kalocha och försöker tugga sig upp för höjderna.
Två divisioner från I a kåren angriper stora redutten medan resten av Ia kåren har tuggat sig igenom Bagration flecheerna.
På den Franska vän´stra flanken står IVe kårens kavalleri och fäktas med en drös kosacker, medans resten av kosackerna står och gör livet surt för Polackerna.
Försöker få fram kavallerireserven och gardes artilleriet också, men det är ju så lite plats.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Andreas Lundin

Man blir helt paff när det gäller de snygga counterserna för enheterna och den magnifika kartan. Däremot förfulas intrycket av de olika enfärgstrycken på markörerna för disorder etc.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

Lite text till ovan postade bilder....

La Bataille de la Moscowa
September, 1812, 7.20 am

Davout's I kår pressar fram mot ryssens vänstra flank, 5. divisionen har lyckats att driva två, fientliga regementen på flykten söder om befästningsverken. Ryska kryssiärer stormade fram och kastade tillbaka delar av 111. regementet, men resten av höll. 4. och 2. divisionerna förbereder stormningen av befästningarna samtidigt som artilleriet bombarderar de ryska linjerna. Striden är intensiv och förlusterna är höga på båda sidor.

Till vänster om Davout rycker Ney's III kår fram genom ett snårigt och trädbevuxet område. Fälten mellan den ryska huvudlinjen och Ney's divisioner kontrolleras av ryskt kavalleri, både dragoner och lansiärer har siktats. Den franska täten tvingades till att formera fyrkanter och kunde därigenom slå tillbaka en fientlig kavallerishock. III kårens artilleripjäser forslas genom snåren för att komma i position för att driva de ryska dragonerna på flykten. Murat har beordrat fram sitt tunga kavalleri ur kavallerireserven.

På västra sidan av floden Kalosha avancerar IV kåren tillsammans med en detacherad division från I kåren. Byn Borodino är i det närmaste rensad, enbart en Jägerbataljon håller fortfarande ut omkring kyrkan. 14. divisionen har nedkämpat flera ryska bataljoner som tidigare skrämts in i fyrkantsformation av IV kårens kavalleri. Från höjderna bortom floden mullrar tungtbryskt artilleri och fransmännen har tagit en hel del förluster här. Sydost om Borodino utkämpas en strid mellan franska och ryska skirmärer. Två ryska kårer vaktar höjderna bortom Borodino...
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Några bilder från Moscowa. Klockan är snart 8:40

Davout intar första linjen av befästningar. Tungt kavalleri stöter samman. Mycket tunga förluster på båda sidor under de första tre timmarna av slaget.

Ney fångad i en fyrkantsformation framför den ryska linjen. Tungt beskjuten av fientligt artilleri och hela tiden ansatt av framstötande dragoner...

Ryska jägare håller fortsatt kyrkan i Borodino. Franska IV kåren kämpar för att ta sig över Kalochafloden. Bron bevakas av ett tungt ryskt batteri understött av infanteri. Friant's division möts av intensiv beskjutning när den forcerar över i ett brohuvud. Franska förband närmar sig den Stora Redutten...

Blev väldigt LaBat-biten och drog igång ett "litet övningsprojekt"...
Några från Lutzen:

Bluchers attack kl.8:20

Gross Gröschen erövrat, nästa stopp Klein Gröschen...

Översikt av slagfältet. Bluchers och Yorcks kårer i första anfallsvågen med understödjande kavalleri på flankerna.

Yorck på vänsteflanken på väg att stöta ihop med de franska förstärkningarna som anländer från väster.
-- Napoleon Bonaparte

P-O Jönsson

I Stockholm har slagit dragit ut på tiden under helgerna, men igår körde vi igång igen. Klockan är 0940 och Bagration flechéerna är i princip rensade av Davouts Ia kår, som har tagit hiskeliga förluster.
Den stora redutten ansätts också, men kanonerna där åsamkar de två divisionerna från Ia kåren stora förluster.
Ve kåren kämpar sig fram genom snåren men kosackbusar bromsar framryckningen kraftigt.

tinG

P-O,

Vi fick lov att packa ihop vårt parti pga. nyårsfirandet som gjorde anspråk på köket som vi spelade i...  :wink:

Det är verkligen ett ruskigt slag! Förlusterna är enorma, till största delen orsakade av artilleriet. Så som nybörjare på La Bat gjordes en hel del missar, vissa gällande regler men ffa. taktiska misstag. Vi "hockade" dock på systemet och kommer att återvända till Borodino och andra slagfält inom kort.

Jag har väntat i så många år på det här. Regs XXX har verkligen inneburit ett lyft för La Bat. och jag ser fram emot att få grotta ner mig i alla mina ospelade titlar.
-- Napoleon Bonaparte

Fredrik H

Vi spelade de första tre timmarna av slaget, mest för att prova på de nya "Marie Louise"-reglerna. Bara det faktum att det inte finns några ammo-regler för kanonerna gjorde att blodbadet fick en ny dimension. Dessutom så lyckades ryssen via random event få loss sitt reservartilleri... Jag tyckte nog att de nya reglerna i princip fungerade okej. Roll to close gör att närstriderna kräver mer taktiskt tankearbete och det blir större fokus på lokala reserver. Däremot fick jag väl känslan att det vore lättare att prova systemet på ett lite mindre slag, Borodino är ju helt enormt! (skönt att slippa skirmishkompanier dock). Jag får väl vänta på nästa "lilla" spel i serien (Dresden!). Kunde dom inte göra något hanterligt slag, det vore ju skitkul med tidiga slag från Italien till exempel. Min största irritation är avslutningsvis att den otroligt snygga grafiken verkligen störs av att CoA inte verkar klara av att göra disorderbrickor i olika färger (när jag tänker efter är The Gamers inte heller riktigt mogna för den utmaningen?!)

P-O Jönsson

Det är ju roligt att de uppdaterar scenario reglerna till de tidigare titlarna också. Desvärre är de väl lite svårare att få tag på. Både Auerstadt och Albuera var ju roliga, vad jag minns. Finns ju några mindra spel att skriva ut också. Vimiero och Arcola tror jag.
Så som det ser ut nu så kommer Dresden att följas av Fuentes de Onoro, och det är ju visserligen mindre, men för den skull inte litet.

P-O Jönsson

Kanske, kanske, kanske kommer delar av den Franska 1a kåren ta den stora redutten i morgon!!!!!!
Försvararna är svårt åtgångna av en koncentrarad artilleri eld och dåliga moralslag!

tinG

Citat från: "Peojon"Kanske, kanske, kanske kommer delar av den Franska 1a kåren ta den stora redutten i morgon!!!!!!
Försvararna är svårt åtgångna av en koncentrarad artilleri eld och dåliga moralslag!
Leve Kjesaren!  :up:

Men klarar de att stå emot motattacken?
-- Napoleon Bonaparte

P-O Jönsson

Citat från: "tinG"
Citat från: "Peojon"Kanske, kanske, kanske kommer delar av den Franska 1a kåren ta den stora redutten i morgon!!!!!!
Leve Kjesaren!  :up:

Men klarar de att stå emot motattacken?

Troligen inte......gäller att få fram fler reserver!

Maglica

Fler bilder?
Robert Maglica