Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

SPQR-konstigt?

Startat av Andreas Lundin, 8 juni 2015 kl. 13:40:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Nå, efter att ha testat lite simple och lite SPQR, så leder SSPQR i kulfaktor än så länge.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Engelbrekt

Citat från: Elias Nordling skrivet 18 juni 2015 kl. 07:18:38
Där håller jag, med över 200 SGBOH-partier under bältet, inte med. Jag skulle snarare säga att det är det klassiska speldilemmat med initiativ. Agera eller reagera, du kan bara vinna om du vrider initiativet ur motståndarens händer och agerar, men du kan förlora om du inte reagerar.

OK, jag får vara ödmjuk och respektera det som finns under Elias bälte, jag har spelat det för lite för att egentligen veta.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Elias Nordling

Jag rekommenderar starkt Heraclea-scenariot med Simple, som jag tror vi testade mer än tio gånger med Simple bara för att få det perfekt kalibrerat, då det var så tight. För Pyrrhus gäller det att veta när det är dags att sluta aktivera det tunga kavalleriet för att det är förbrukat. De behöver alla verktyg de har i lådan för att skrapa ihop de rout-poäng som behövs, och göra det före Romarna är igenom i centern.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Jag fortsätter mitt SPQR-tragglande. Det är totalt kaos men kul!

Som romare måste du satsa stenhårt på centern, det är uppenbart.

På flankerna är det Kartago som regerar!

Här är kartagos vänster:

Romaren har blivit tvungen att vrida upp mot höger för att skydda sig.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

CiteraSom romare måste du satsa stenhårt på centern, det är uppenbart.

På flankerna är det Kartago som regerar!

Du har fattat det fullständigt korrekt :-)

Andreas Lundin

Nu har jag nått slutet på partiet. Det slutade inte historiskt, utan romarna lyckades knäcka den puniska centern. Punernas kavalleri på flankerna lyckades inte komma runt ordentligt och elefanterna var faktiskt mer till skada än nytta för Kartago.

Symptomatiskt så avgjordes det hela med att en velites-manipel rusade fram och satte några pilum i en elefantenhet, som fick spatt och drog iväg. 110 Rout Points för punerna och 65 för romarn.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Andreas Lundin

Elias Nordling

Har inte provat, men med tanke på att de utgår från både Standard och Simple tror jag inte de har sönder spelet.