Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Nytt Musket and Pike

Startat av Engelbrekt, 17 maj 2011 kl. 15:46:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Engelbrekt

Jag och Brian (som gjorde Nothing Gained but Glory) har fått OK från GMT att även göra nästa spel i Musket and Pike-serien. Kommer snart på P500!

Temat för boxen är det tidiga 30-åriga kriget, 1620-26. Blir ett gäng slag av olika karaktär, alla halvkartor. Lite nya regler för bland annat tunga kanoner och kroatiskt kavalleri.

Mer info kommer. Tänkte använda den här platsen till att promota, svara på eventuella frågor och ta mot kritik/förslag.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Elias Nordling

White Mountain? Danskfiaskot?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Engelbrekt

Jepp. Det är de mest kända, de andra är mer obskyra. Fleurus, Wimpfen, Stadtlohn, med flera. Tilly sparkar stjärt stort sett.

Elias Nordling

Fleurys. Slagfälts-palimpsesten.

Engelbrekt

Du menar att det finns lite källor om slaget? Det är bättre än man kan tro först. Dr Piquet har forskat i det, Krüssman skriver en del i sin nya bok om Mansfeld, och de gamla källorna har så det räcker (främst du Cornet). Det blir ett litet introduktionsscenario.

Elias Nordling

En palimpsest är ett dokument där man återanvänt pergamentet genom att tvätta bort originaltexten och skrivit dit ny. Fleurus är på samma sätt ett flitigt återanvänt slagfält. Känns som varje krig sedan trettioåriga kriget har haft sitt eget slag vid Fleurus.

Engelbrekt

Ah, fattar nu. Jag vet vad en palimpsest är men trodde du syftade på något som är svårtolkat och dolt. Helt rätt, de har slagits flera gånger där, den här sidan har info och kartor: http://www.fleurus-tourisme.be/bataille ... leurus.htm

Elias Nordling

Jag skulle räkna Ligny också, vilket ger fyra slag vid Fleurus.

Engelbrekt

Kartorna i länken ovan verkar antyda att terrängen runt Fleurus är väldigt kuperad. Men det är rätt platt i verkligheten. Gården Ferme Chassart som syns på flera kartor från de olika slagen ur olika tider spelar en viktig roll i vårt scenario.

dagon

Fantastiska nyheter! Det ser jag verkligen fram emot. Håll oss gärna uppdaterade om era framsteg.  8)  

På tal om M&P: Vi har precis avslutat ett åttaspelar(!) PBEM av Edgehill. Jag agerade koordinator och "spelledare". Det var riktigt kul även om systemet inte egentligen lämpar sig för PBEM pga alla reactions som triggar hela tiden.
För Kung och Fostervatten

Engelbrekt

Citat från: "dagon"Fantastiska nyheter! Det ser jag verkligen fram emot. Håll oss gärna uppdaterade om era framsteg.  8)  

Will do! Är du eller någon annan intresserad av att speltesta senare så säg till. Det är inte så betungande, man får ett spel för insatsen.

Citat från: "dagon"På tal om M&P: Vi har precis avslutat ett åttaspelar(!) PBEM av Edgehill. Jag agerade koordinator och "spelledare". Det var riktigt kul även om systemet inte egentligen lämpar sig för PBEM pga alla reactions som triggar hela tiden.

Så klart riktigt sugen att höra mer detaljer hur det gick. Kan du inte skriva ihop en liten sammanfattning med erfarenheter/problem/framgångar?

Strv102r

Jag kan tänka mig att speltesta.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Elias Nordling

Hör av er när det är dags för speltest.

Engelbrekt

Ola och Elias: noterat.

dagon

Anmäler mig också som frivillig till MP-testande!

Vad gäller vårt Edgehill så har jag satt ihop två gif-bilder på hur slaget utvecklade sig. En sak jag noterade mot tidigare sessioner är att spelarna var mycket mer försiktiga i sina drag - först under de sista spelvändorna kunde infanteribrigaderna börja puckla på varandra ordentligt. Förmodligen för att jag körde med FOW-husregler. Spelarna kunde aldrig vara säkra på vad de hade framför sig.

Länkar till gifarna:

http://xnagames.eu/Edgehill-Complete%20 ... urn1-5.gif
http://xnagames.eu/Edgehill-Complete%20 ... rn6-10.gif

Kan knåpa ihop en mer utförlig AAR om intresse finns.
För Kung och Fostervatten