Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Wacht am Rhein II (DG)

Startat av tinG, 13 juni 2006 kl. 19:04:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Citat från: "silversixx"Kolla alternativen...
Eller så får du inte vara med.

Det är lungt, min röst gäller fortfarande. Det var i januari som hon försvann till Mörkrets Hjärta...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Det gick för övrigt bra för friherren.

St.Vith föll på förmiddagen den 18 december 1944. LVII Panzer Korps med 116 Panzer Division i täten började närma sig Vielsalm. Längre söderut hade XXXXVIII Panzer Korps lagt två broar överfloden Clerf, intagit Clervaux, och vid lunchtid den 18 december befann sig förtupperna ur 2 Panzer Division Panzer Lehr Division  inom fem kilometer från Bastogne.

General Manteuffel kunde följdaktligen rapportera att inledningsskeendet av 'Wacht am Rhein' genomförts framgångsrikt. Bortom Bastogne och Vielsalm hägrar nu flodövergångarna vid Meuse: Liege, Huy och Namur. Antwerpen skall nås före Juldagen!

Wacht am Rhein är väldens bästa krigsspel!

:-)
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Citat från: "JanK"Sender også en stor takk herfra for en kanonbra WaR II helg og fine bilder.

Linkede scenarier fungerte veldig bra. Skal teste ut noen små justeringer vedrørende setup av Falskjermjegerne i nord, 9th Armors ankomst og om KG Hansen fra 1 SS skal få en rolle eller ikke i dette scenariet.

Gleder meg til neste gang.

Jan Kristian,

Jag kommer att sätta upp scenariot så fort Jenny fått ihop sina 1500 pusselbitar...

Sitter som vanligt efter en WaR helg och läser igenom mitt Battle-of-Bulge-bibliotek. Spännande läsning.

Angående 7.ArmD's ankomst.
7.ArmD sändes söderut från US 9.Army's reserv och befann den 16 december sig omkring 100 km från St.Vith. Tidigt på morgonen den 17 december började dom rulla söderut via två vägar: CCA & CCB via Herve-Verviers-Stavelot-Trois Ponts-Vielsalm; CCR & arty via Aachen-Eupen-Malmedy-Lingeuville-Recht.

Borde man inte kunna precisera var dom får komma in. Historiskt verkar det som att divisionens artilleri och supportenheter (bla. AAA) fastnade först vid korsvägen vid Baugnez och sedan i Stavlot under flera timmar och slogs mot delar av 1SS.PzD. Efter detta fick dom ta omvägen via Trois Ponts och Vielsalm och kanske borde komma fram först senare.

KG.Hansen slogs under 18 och 19 december med CCR & CCA/7.ArmD om Recht & Poteau. Den 20 december hade 1SS.PzD's uppmärksamhet riktas mot KG.Peiper's öde norr om Ambléve. Även 9SS.PzD's huvudstyrka riktades norr om scenariogränsen och endast en liten styrka höll området omkring Recht.

Jag skall försöka lista ut vad 5.Fsj hade för sig ...

/Jonas
-- Napoleon Bonaparte

silversixx

Fantastiskt bra och spännande spel!
Jag ser fram emot att faktiskt spela det i år på nåt sätt.
Stort tack till Jan-Kristian och Dag som ledde hela partiet!

Fredrik H

Ni börjar ju få mig att vilja damma av det här spelet, som legat långt ner i högen rätt länge nu.
Vilka regler etc är det som gäller nu? Jag har förstått att det här spelet kan liknas vid någon sorts utvecklingsprocess snarare än en färdig produkt. Vart börjar man? Är det värt det? Hur lång tid tar en turn - mellan tummen och pekfingret - på två spelare? Kommer fru och barn märka att jag försvinner under långa perider? Många frågor som tarvar svar.  :roll:

tinG

Citat från: "Fredrik Hornegård"Ni börjar ju få mig att vilja damma av det här spelet, som legat långt ner i högen rätt länge nu.
Vilka regler etc är det som gäller nu? Jag har förstått att det här spelet kan liknas vid någon sorts utvecklingsprocess snarare än en färdig produkt. Vart börjar man? Är det värt det? Hur lång tid tar en turn - mellan tummen och pekfingret - på två spelare? Kommer fru och barn märka att jag försvinner under långa perider? Många frågor som tarvar svar.  :roll:

Uppdaterade och till 98% helt klara och tydliga regler finns att ladda hem från CSW. Där finns även länkar till JanK's Player Aids.

Det finns många scenarion. Först finns två introscenarion. Jag har enbart testat det första och det gav en ganska bra första inblick i spelmekanikerna. Scenariot simulerar en amerikansk attack veckan innan tyskarnas anfall.

Efter detta borde man vara mogen för antingen 7:e arméns attack - A Hard Left, eller något av de två som simulerar 5:e pansararméns attack, Beatifuk Skyline och An Egg is Laid.

Hur lång tid det tar? Jag skulle nog säga omkring tre timmar per runda under inlärningsperioden. Efter detta bör man kunna få upp tempot. Under helgens spelande snackade vi om att införa någon form av tidsbegränsning för planeringen under "Mode Determination Phase"... Min erfarenhet säger att man i stort sätt närmar sig realtid om man lägger till tid över sömn, mat, regelsnack och samkväm.

Som sagt: Världens bästa spel!  :up:
-- Napoleon Bonaparte

silversixx

Citat från: "tinG"Som sagt: Världens bästa spel!  :up:
Efter att ha låtit intrycket sjunka från helgen så är jag villig att hålla med.
Fast det blir nåt i stil med "Världens bästa spel efter TKG" :)

Fredrik H

Citat från: "silversixx"
Citat från: "tinG"Som sagt: Världens bästa spel!  :up:
Efter att ha låtit intrycket sjunka från helgen så är jag villig att hålla med.
Fast det blir nåt i stil med "Världens bästa spel efter TKG" :)

Att tycka om TKG är ju ett tilltalande karaktärsdrag. Det lutar åt att WaR får ta plats på bordet under våren. Tack för informationen! :up:

JanK

CiteratinG skrev:
Borde man inte kunna precisera var dom får komma in. Historiskt verkar det som att divisionens artilleri och supportenheter (bla. AAA) fastnade först vid korsvägen vid Baugnez och sedan i Stavlot under flera timmar och slogs mot delar av 1SS.PzD. Efter detta fick dom ta omvägen via Trois Ponts och Vielsalm och kanske borde komma fram först senare.

Jeg tror det er viktig at 7th Armor fortsatt kommer inn langs vegen i Strategic Mode slik at Amerikaneren må bestemme assembly areas to GT før de ankommer. Dette bidrar til usikkerehet og er en morsom mekanisme. Det er også et mål for tyskeren å komme så langt som mulig for ev. å avskjære 7th Armors rute. Nå er det en d10 <= 6 som avgjør om de ankommer 17AM eller 17PM hvilket også er bra.

Det jeg skal teste er om det er nok med 2 Combat Commands eller om alle tre bør ankomme samtidig. Kanskje man skal slå 1d10 for hver av disse tre med litt lavere odds for tredje CC.

Når det gjelder Fallskjermjegerne synes jeg det ser ut som om at de har en ganske historisk korrekt setup. De var bare litt trege til å komme i posison.

silversixx

Jag har mailat hr Youst och väntar på besked om att få vektorfilerna för alla enheter...
Då kan man ju göra både VASSAL (Fast nej) samt uppdatera Jan-kristians setup-lapp med lite fina bakgrundsblippar :)

JanK

Det skulle vært perfekt.  :up:

silversixx

Herr Youst är askass på att svara :down:
Men så fort jag får filerna så kan jag piffa upp filerna lite grann om det är okej med dig Jan-Kristian?
Alltså att jag rättar till lite rent utseendesmässigt :)

Andreas Lundin

Jag hittade WaRII på cyberboard i helgen. Tråkigt nog har jag glömt var, men det är väl bara att googla?  :insecure:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

Av någon anledning sitter jag plötsligt och sätter upp kampanjstarten för 21 dec på vardagsrumsbordet. :oops:
Det här spelet har en märkligt mäktig dragningskraft...
-- Napoleon Bonaparte

silversixx

Citat från: "tinG"Av någon anledning sitter jag plötsligt och sätter upp kampanjstarten för 21 dec på vardagsrumsbordet. :oops:
Det här spelet har en märkligt mäktig dragningskraft...
Det lukar cyberboard-parti!