Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Dien Bien Phu

Startat av Kanger, 17 november 2010 kl. 12:08:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mats Eden

Med den föreslagna nya att Shaken inte supportar i samma stack, så kommer de fortfarande att kunna ta förluster om de får en Icke-shaken som försvarare på sig, antar jag.

Turn 16 gör jag 11 barrage och 11 assault... Def elden ger 1 abort, 2 hesitate och 1 surprise. Han förbrukar sitt sista art, med truck på 1.
Sista förstärkingsbataljonen kommer in denna runda.

Kanger

Jo, alla i samma stack kan ta den andra förlusten.

Det behöver ju inte vara en non-shaken som försvarar. Är defending unit shaken så blir det ju -2 i Fire roll. Det är bara att övriga units i samma stack som blir shaken får inte supporta (men de får ta förluster).

PÅ detta vis är inte shaken-resultat bortkastat

Kanger

Att spara strongpoints som har fallit men ännu inte ockuperats för att kunna optimera senare blir lite märkligt. Har truppen gett upp så har naturligtvis gyttjan gjort det också. Fransmännen (i det här fallet) kan inte dra LoC till dem och har därmed inte någon kontroll över dem.

Det kan bli underligheter såsom att fransmännen rushar in i en trench zone och återtar en VM strongpoint, för att därefter dö av isolation. VM kanske då väljer att vänta med att skicka dit en trupp för att kliva in strongpointen för att ta tillbaka den. Detta för att optimera genom att ta den när effekten blir som störst.

Jag vet att Mats har ett gäng i Isabelle på jäsning, men jag skulle vilja att ni reglerar dessa redan nu (vilket förstås gynnar Elias, så han borde inte motsätta sig detta). Jag vill gärna se om nu når en Surrender roll utifrån rimliga villkor.

Jag kommer nog att åtgärda detta i reglerna, så att 2.1 blir så perfekta som det går.

Mats Eden

Alla i Isabelle är redan tagna (de två sista togs i senaste Tac move).

Hur tänker du kring detta? Kommer alla att falla automatiskt, eller ska man vara "tvingad" att ta dem (eller återta) direkt?
Vad händer om jag t ex bara lämnar kvar en bataljon VM i Isabelle, då kan jag ju bara ta en per runda...
Jag kan ju tänkas behöva den/de övriga bataljonerna någon annanstans...

Kanger

Nej, mycket enkelt. Betrakta (och markera) en isolerad strongpoint på samma sätt som en isolerad enhet. Ger enheten upp i attrition (i brist på LoC) så gör även strongpointen det automatiskt (även om fienden inte står i själva strongpointen i det ögonblicket).

Fienden har väl traskat ner i strongpointen för att acceptera kapitulationen och för att leda bort fångarna

Mats Eden

Jag tycker ändringen är bra, främst för att den gör franska tjurrusningar lättare att hantera.

Vad det gäller Isabelle hade det faktiskt inte spelat någon roll om jag "fått" alla när de isolerats för de kommande moral-jämförelserna.
(se bifogad fil där vänstra är så jag gjorde och högra med de nya reglerna).
Jag slipper låsa upp trupp för att klampa runt...

Mats Eden

Om Isabelle skulle falla senare så blir ju en sådan här regel givetvis viktigare.

Sen finns ju ju möjligheten för fransmannen att undvika motanfall för att få hela bonusen en turn tidigare så att den inte kommer till surrenderslagen... (beror ju på vad som finns kvar att motanfalla med hur sannolikt det är)

Finns alla möjligheter att meta-gamea...

Mats Eden

Striden har nu kommit fram till runda 16 (av 21) och den sista fasen av slaget.
VM ligger väl framme och har gjort gjort inbrytningar i centrala lägret.
Fransmännens motanfall för draget har inte gjorts ännu.

Fransmännens art ammo är nere på noll, och de får maximalt in 2 per runda nu, och det är 58 % risk att de blir av med det innan de kan använda det varje omgång.
Kvarvarande ställningar i Dominique är utsatta, och riskerar att blir avskurna.

Enda ljusglimten är att sista förstärkningarna nu är tillgängliga i Hanoi, men de måste flygas in...

För VM är dock inte allt väl. Även om alla divisioner fortfarande har högsta moral (bättre än historiskt) så ligger de på gränsen...
Regementet som skyddade försörjningslinjer har satts in i striden, vilket leder till att även VM endast får två art ammo per runda (ca 4-5 eldstötar per runda).

Elias Nordling

Ang att Shaken inte får supporta i stack så blir det ju fördel VM nu. En VM-enhet är ju redan värderad som ett kompani med två i support, som de får behålla även om de blir shaken. Visserligen om de blir qhaken utan step loss, vilket kräver moral 2-3 men ändå. Samma sak gäller ju om de tar step loss. De har då stridsvärde 7, vilket fransmännen inte kan få även om de är fullstackade om de tar en step loss.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Visserligen. Men jag måste väl dra en gräns någonstans och sluta fippla med reglerna. En VM bataljon blir ju kollektivt shaken. Det finns aldrig någon möjlighet att flytta upp något internt kompani i toppen av stacken som inte är shaken. Fransmännen kan ju alltid placera ett kompani som inte är shaken i toppen såsom defending unit.

Fransmännen kan också ha två supportande enheter som har tagit en varsin förlust och fortfarande få ihop styrka 9. En VM bataljon rasar ner till 7 efter en förlust.

Fransmännen har även dubbelt så många steps i en full stack än vad VM har. Förhoppningsvis blir det en bra balans i slutändan.

Jag vill få bort att shaken-resultat i försvarande rutan är bortkastat om det inte drabbar försvarande enheten. Det har stört mitt sinne för ordning att man har anmodats att göra en sak (markera trupper att de är shaken) som samtidigt inte har någon som helst påverkan. Liksom ett litet litet systemfel, typ.

Elias Nordling

11 VM-attacker, varav 2 slog under 4. Mitt väderslag en etta igen. Det här partiet är verkligen "Vi hade i alla fall tur med vädret"-partiet.

Kanger

Vad är strongpoint leveln?

Elias Nordling

26, alla hans enheter är moral 5 och han har 12 art i ladorna...

Kanger

Du verkar ha haft extrem otur i detta parti. Svårt att säga om ert parti är särskilt representativt. Men det blir ändå spännande. Det är en bit kvar ner till att kunna slå en surrender roll.

Elias Nordling

Det är alltid svårt att veta om man verkligen har haft otur eller om man bara tror att man haft otur, men ja, det känns son det här partiet hade nog kunnat sluta med fransk surrender även med originalreglerna.